Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Leoni Gils - WaarBenJij.nu Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Leoni Gils - WaarBenJij.nu

Cambodja!

Door: Leoni van Gils

Blijf op de hoogte en volg Leoni

05 Mei 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Hoi allemaal!

Hier weer een update uit Azië! Ik was gebleven bij de 23e, toen gingen we ’s avonds met de nachttrein weer terug naar Bangkok, vanuit Chiang Mai. Die dag hadden we niet veel meer gedaan, we moesten onze tickets regelen naar Bali wat nog een heel gedoe was (wel gelukt uiteindelijk, we vliegen 16 mei vanuit Ho Chi Minh City naar Kuala Lumpur en stappen daar over op het vliegtuig naar Bali!). Ook hadden we nog een lekkere Thaise massage genomen, ik was bang dat het te hard zou gaan maar dat viel gelukkig mee! Echt heel chill was het!

De nachttrein was minder relaxt dan de vorige keer, omdat precies in onze cabine de airco het had begeven.. We puften en zweetten van de hitte haha. Gelukkig koelde het na een paar uur wel iets af.

In Bangkok aangekomen hadden we eerst ontbeten en nog wat rondgelopen rond Khao San Road. Ook wilden we nog naar het Royal Palace. Daar aangekomen was het echt één krioelende bende van honderden mensen, zo druk niet normaal! Ook moesten we verplicht gewaden kopen om onszelf te bedekken omdat we te blote kleren aan hadden en de entree was 10 euro. Toen dachten we: ‘laat maar’ en zijn we daar in die omgeving wat rond gaan lopen tussen alle kraampjes. Die avond nog gezellig gegeten en vroeg naar bed, want we moesten om 4 uur ’s nachts opstaan voor het vliegtuig naar Phnom Penh, Cambodja!

De vlucht naar Phnom Penh was nog minder dan een uurtje! Daar aangekomen de tuktuk gepakt die ons naar het adres van hostel bracht wat we nog van Julien de Fransman als tip hadden gekregen. Op het terras van het hostel raakten we aan de praat met andere backpackers en die raadden ons aan om eerst naar The Killing Fields te gaan en daarna naar het museum van de martelgevangenis. Gelijk een heftig middagje! Ik was hier vier jaar geleden ook al geweest dus ik wist wat me te wachten stond, maar toch blijft het erg heftig! Als je wilt weten wat er hier in Cambodja allemaal gebeurd is, nog geen 35 jaar geleden moet je maar even googlen: Pol Pot, Rode Khmer, Tuol Sleng en Killing Fields. Één derde van de Cambodjaanse bevolking is in die tijd uitgemoord door Pol Pot, een gek van hun eigen volk.

The Killing Fields was nog het zelfde als 4 jaar geleden, alleen kreeg je er nu een Nederlandse audiotour bij waarin veel werd uitgelegd. Dat was wel heel fijn want zo kwam ik nog meer te weten over dit onderwerp en wat daar precies gebeurd is. Er zijn daar heel veel mensen vermoord, je ziet massagraven en nog allerlei botten, schedels, tanden en kleren van die mensen. Daarna door naar het martelmuseum. Dit blijft ook echt heel erg akelig om te zien. Die kleine hokjes waar mensen aan een ketting inlagen, de martelwerktuigen met schilderijen daarbij hoe ze deze gebruikten, de honderden foto’s van zowel levende als dode mensen die daar gezeten hebben, etc. Heel erg akelig! Maar ik vind het wel belangrijk dat wij weten wat er hier allemaal is gebeurd, hier krijg je in Nederland amper iets van mee. Wat me trouwens wel opviel bij deze twee bezienswaardigheden, is dat het veel drukker/toeristischer is geworden dan 4 jaar geleden!

Phnom Penh zelf is wel heel anders dan Thailand/Bangkok. Het is heel druk met veel verkeer (waaronder heel veel brommers) dat dwars door elkaar rijdt, het is er minder sfeervol vind ik en vooral ook heel vies. Overal ligt rommel en afval.

Op onze tweede dag Phnom Penh bezochten we de Centrale Markt, een hele grote overdekte markt met verschillende afdelingen zoals eten, kleding, sieraden, huishoud, technisch, etc. Daarna terug naar het hostel om bedekte kleding aan te doen voor een bezoekje aan het Royal Palace (nu hadden we er wel aan gedacht!). We gingen helemaal kapot in onze lange broeken en lange mouwen. Het was heel erg mooi maar we waren de helft van de tijd meer bezig met schaduw en verkoeling zoeken haha. Gelukkig koelde het gedurende het bezoek wat af en ging de zon achter de wolken. Na het Royal Palace zijn we nog over de boulevard langs de rivier gelopen en hebben daar uiteindelijk wat gegeten.

Twee dagen in Phnom Penh vonden we genoeg dus vertrokken we de volgende dag naar het noorden, Siem Reap. Hier bezochten we de famous Angkor Wat! Dit is een heeeel groot gebied met oude tempels en steden, er zijn geloof ik wel meer dan 700 tempels/ruines! We vertrokken ’s ochtends vroeg en besloten de kleine tour te doen (hier ben je nog een volle dag mee bezig). Wij deden de tempels in één dag, er zijn genoeg mensen die hier 3 of zelfs 7 dagen rondlopen. Ook al waren we vroeg vertrokken, het was toch al bloedheet met een stekende zon! Oja en het was DRUK! Honderden/duizenden anderen toeristen, werd er helemaal kriegelig van! Ik was hier vier jaar geleden ook al, maar dat het zo druk was kon ik me echt niet herinneren. Gelukkig was het eigenlijk alleen bij de eerste twee en beroemdste tempels zo druk, en viel het bij de rest heel erg mee. De tempels zijn heel erg mooi en heftig om te zien. Vooral Ta Prohm, een tempel die helemaal overwoekerd is met grote bomen en wortels van die bomen is echt heel vet om te zien!

Waar je trouwens helemaal gek van wordt gedurende de dag zijn alle kinderen die met zeikstemmetjes iets proberen aan je te verkopen: ‘Miss, one doooollaaaaar, ten postcards one doooollaaaaaar (en dan gaan ze ze één voor één hardop tellen om te laten zien dat het er wel 10 zijn) ‘one, two, three…..ten’ of ‘Cold drinks for you lady, take a look at my shop, take a look at my shop!’. Eigenlijk is het echt heel zielig dat het leven van zo veel kinderen bestaat uit het verkopen van troep aan toeristen, maar als je hier loopt moet je ze echt negeren want anders staat er binnen de kortste keren zo tien om je heen.

Siem Reap is trouwens echt een heel gezellig stadje met veel leuke tentjes en marktjes. We sliepen ook in een heel gezellig straatje met veel hostels. Na twee dagen Siem Reap zijn we, met een tussenstop van een dag in Phnom Penh waarin we niet veel bijzonders deden, doorgegaan naar het zuiden van Cambodja, Sihanoukville (het is ondertussen 30 april). Dit is een badplaats. Als je daar aankomt lijkt het even niet meer alsof je in Cambodja bent, maar eerder in Spanje ofzo. We gingen eerst een slaapplek zoeken en besloten dat we onze eerste nacht in een dormroom zouden gaan doorbrengen! Voor 2 dollar deel je je kamer en badkamer samen met (in dit geval) 24 anderen! Het leek een beetje op een stal en ik kreeg er ook een beetje een concentratiekamp gevoel bij, zoveel bedden naast en boven elkaar in één hok en ook de ‘badkamer’ was super ranzig, maar het was wel gezellig. Je ontmoet snel nieuwe mensen.

We zijn nog even naar het strand gegaan en hebben daar ook lekker gegeten. Onze nieuwe vriend Tristan uit Engeland was ook mee. Heel toevallig zaten we op het strand naast Mo en Jony die we nog kenden van Phnom Penh! We hebben samen gegeten en besloten om samen Koninginnedag te vieren! Dat was heel erg leuk! Vorig jaar vierde ik Koninginnedag nog in Suriname, en nu hier in Cambodja! We kregen overal ‘free drinks’ en fluoriserende verf om op je gezicht te smeren, ziet er echt heel grappig uit! Het was een leuke avond waarin we goed hebben gefeest!

Slapen in de dormroom viel me nog alles mee, dacht echt dat ik geen oog dicht zou doen omdat er natuurlijk continu mensen binnenkomen en weggaan. Maar ik had mijn oordoppen in een slaapmaskertje op en iedereen deed best zachtjes dus ik had best goed geslapen! De volgende dag hebben we lekker gechilled aan het strand, gegeten aan het strand en een tripje naar een eiland geboekt.

Op 2 mei gingen we met de boot naar Ko Rong, een super mooi eiland twee uur varen van Sihanoukville vandaan. Het was echt een paradijs met witte stranden, mooie natuur, super helder blauw water. Er stonden een paar guesthouses, waarvan we er één leuke op palen hadden uitgezocht, en wat strandtentjes. Deze eerste dag hebben we gesnorkeld! Samen met twee andere meiden werden we naar een klein eilandje gevaren waar we konden snorkelen. Dit is echt zo cool om te doen! Je bent in zo’n andere wereld waar je zo veel kan zien. Verschillende vissen, koraal, annemonen, gekleurde rotsen, grote oesters en schelpen en het engste, super grote zwarte zee-egels met parels tussen hun stekels! Het water was heel rustig en je bleef vanzelf drijven, lekker makkelijk! We hebben op 3 verschillende plekken gesnorkeld, we hadden echt alle tijd super fijn. Ook zijn we nog op het eilandje gelopen waar alleen wat kleine tempeltjes stonden.

Na het snorkelen nog lekker gerelaxed op het strand. Daar vroeg een barmeid ons of we al gezwommen hadden met het lichtgevend plankton. Dat hadden we nog niet gedaan, maar wel van gehoord en dat wilden we super graag! Eerst nog wat gegeten, we kwamen toen twee Nederlandse meiden tegen die we gezien hadden in de dormroom in Sihanoukville. We hebben gezellig gekletst en zijn toen naar de rustige kant van het eiland gelopen. Je kan de plankton namelijk alleen goed zien als het helemaal donker is. Er was verder helemaal niemand en we gingen in het pikkedonker de zee in. Hoe dieper we gingen, des te beter je het zag. Wanneer je bewoog kwamen er allemaal kleine, gele lichtjes. Het waren net sterretjes! Het was echt zo apart om in het donker te zwemmen tussen alle lichtgevende sterretjes! Ik heb nog nooit zoiets gezien, echt heel vet! Boven ons was trouwens ook een super grote sterrenhemel, ik heb nog nooit zo veel en zulke grote sterren bij elkaar gezien!

De volgende dag zijn we met een bootje naar Long Beach gevaren. Dit is aan de andere kant van het eiland. Hier kom je pas echt in real paradise! Het water nog blauwer, het strand nog witter. Er waren maar een paar mensen. We hebben gezwommen in de zee, waar je echt uren in kan dobberen omdat het zo warm is, en gerelaxed in hangmatjes.

We moesten helaas wel weer een beetje op tijd terug omdat we de boot van 16.00 moesten hebben. Eenmaal op de boot zaten we te stressen want hij ging maar niet weg, en wij moesten om 19.00 weer in de bus zitten naar Ho Chi Minh (Vietnam). Uiteindelijk vertrok de boot om half 5 en zo gauw we aan land waren zijn we de eerste de beste tuktuk ingesprongen! Nog even onze backpacks en was ophalen toen waren we net op tijd voor de bus naar Ho Chi Minh. Dit was een slaapbus, echt zo iets aparts. Er zijn alleen ligstoelen, twee naast elkaar en boven elkaar. Je kan niet eens rechtop zitten, alleen liggen wat super krap en niet echt comfortabel is. We maakten een tussenstop in Phnom Penh om over te stappen. Toen we hier uit de bus waren werden we opeens alle drie niet goed. Diarree, misselijk, bah! Heel toevallig dat we het alle drie hadden, waarschijnlijk iets verkeerds gegeten. We voelden ons met de minuut beroerder worden en we zagen het echt niet zitten om nog voor 7 uur in die bus te moeten zitten, zonder wc. We hebben toen maar besloten om naar een hostel te gaan en daar te gaan slapen en te kijken hoe we ons de volgende dag voelden. Ik ben blij dat we de bus niet in zijn gegaan want we waren nog niet bij het hostel of ik moest al kosten en Tom naderhand ook. Waarschijnlijk hadden we alle drie reizigersdiarree. We hebben die dag erna (gisteren dus) heel de dag uitgeziekt en gerelaxt in ons hostel. We voelden ons nog niet top maar het ging gelukkig al een stukje beter. Nu gaan we vandaag om 13.00 met de bus naar Ho Chi Minh! Er is een wc bij en hopelijk gaat het goed.

Mijn volgende update zal dus vanuit Vietnam zijn!

Bedankt voor al jullie lieve reacties, ik vind dit erg leuk om te lezen!!!

Heel veel lieve groetjes van mij!

• 05 Mei 2013 - 10:30

Marlous:

Heeey!

Wat klinkt het allemaal gaaf wat je meemaakt! Super leuk ook om zo van alles op de hoogte te blijven!
    Beterschap, hoop dat jullie snel weer helemaal beter zijn en geniet vooral van alles!!

Liefs!

• 05 Mei 2013 - 12:20

Aukje:

Hee! Klinkt weer heel goed Leo! Geniet er weer van in het volgende land!:) en fijn dat jullie je weer beter voelen! Xx

• 05 Mei 2013 - 12:30

Simone Broers:

Heee Leoni!

Wat leuk om weer te lezen, wat doen jullie toch veel! Ook dat snorkelen lijkt me heel gaaf! Vooral in het donker! Jammer dat jullie ziek zijn, doe lekker rustig aan en veel blijven drinken dan komt het vast snel weer goed :) Beterschap jullie 3, veel plezier nog en spreek je snel! X

• 05 Mei 2013 - 14:47

Marijn:

Hee Leoni!

Wat leuk om jou avonturen weer te lezen! Je hebt weer veel gezien en meegemaakt. Zwemmen met lichtgevend plankton lijkt mij echt bijzonder! Nog heel veel beterschap! Ik hoop dat je er vlug vanaf bent want het is wel erg vervelend met het reizen enzo! Heel veel plezier in Vietnam!

xxxx

P.S. ook de groetjes aan Tom en Sietske!

• 05 Mei 2013 - 20:23

Merel:

Waaaaaaaaaaaaaauw dat snorkelen!! Het klinkt echt heel leuk daar:D

• 07 Mei 2013 - 09:44

Jolanda Van Heijst:

Hee Leoni
    Wat een geweldig verslag weer en wat een avonturen.Geniet met volle teugen en pas goed op je zelf.
    Met de poesjes gaat het goed ze groeien heel hard.Zo schattig je kan er uren naar kijken.
    Heb je de filmpjes gezien van Guus en Marijn?
    Wij zijn net terug van een weekje zuid Frankrijk veel te kort( dat zal jij ook wel zeggen straks)maar we hebben wel genoten en daar gaat het om!
    We kijken nu al uit naar je volgende verslag zo gezellig om te lezen ,je schrijft erg leuk!
    Doe de groetjes aan Tom en Sietske.
    Dikke knuffel van ons alle 4 Xxxx

• 13 Mei 2013 - 13:15

Mama:

Hoi Leoni

Wat een prachtig verslag,ik vond het heel leuk om al jullie avonturen weer te lezen ! Vooral het snorkelen en het zwemmen tussen het lichtgevend plankton lijkt me fantastisch. Wat was het leuk om gisteren weer met je te skypen, nu zijn we weer helemaal op de hoogte. Ook de oma,s vonden het heel fijn om jouw weer te zien !!! lieve leoni heel veel plezier op jullie volgende bestemming, Bali en een goede vlucht !!! Groetjes mama xxxxxxxxxxxxxxxxxx