Ayutthaya, Songkran, Jungletrekking en nog meer! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Leoni Gils - WaarBenJij.nu Ayutthaya, Songkran, Jungletrekking en nog meer! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Leoni Gils - WaarBenJij.nu

Ayutthaya, Songkran, Jungletrekking en nog meer!

Door: Leoni van Gils

Blijf op de hoogte en volg Leoni

22 April 2013 | Thailand, Chiang Mai

Hi everybody!

Hierbij mijn tweede, en voorlopig laatste berichtje uit Thailand! Te veel gedaan, te weinig tijd om te schrijven.. Ik zie dat ik nog bij Kanchanaburi was gebleven met schrijven, dus het wordt weer een flink verslag denk ik zo!

Ik was gebleven bij 10 april, die ochtend zijn we naar National Park Erewan geweest, waar 7 super mooie watervallen te zien waren! Je kon van de ene naar de andere lopen, door de jungle. Het was echt zo mooi en tropisch, je kan het vergelijken met Droomvlucht. Zwemmen in super helder blauw water (waar heel veel vissen in zwommen die aan je tenen knabbelden!), mooie natuur, vlinders, aapjes, etc! ’s Middags met een gigantische omweg teruggereisd via Bangkok naar Ayutthaya. De volgende bestemming!

Ayutthaya is de voormalige hoofdstad van Thailand en staat bekend om zijn tempels/tempelruïnes. We hebben in één dag heel de stad afgestruind en verschillende mooie tempels en ruines van tempels gezien. Ook waren we bij een ceremonie in een tempel, erg bijzonder. ’s Middags wilden we naar de floating market, maar dit was heel toeristisch en niet hoe ik me het had voorgesteld met drijvende bootjes enzo, meer gewoon allemaal winkelstalletjes. Wel leuk om te zien hoor! Daarbij was ook een soort kinderspeelparadijs, heel apart. Allerlei dieren, waaronder geverfde olifanten en zielige opgesloten tijgers, allerlei kraampjes met snoep en gekke poppen. ’s Avonds uit eten aan het water en al super mooi vuurwerk gezien, o.a. in de vorm van smileys en vlinders, voor het Thaise Nieuwjaar!

Op 12 april kwamen we weer aan in Bangkok, waar we gelijk midden in het Thaise Nieuwjaar terecht kwamen, Songkran: het waterfeest! Zodra je 10 seconden op straat stond was je al doorweekt, iedereen gooit elkaar nat met emmertjes water of schiet met waterpistolen. Bangkok was veranderd in één groot watergevecht. We hebben gelijk een waterpistool gekocht en heel de middag en avond mee gedaan in het watergevecht! Het was heel leuk, en hangt een goede vriendelijke sfeer en iedereen is blij! Ook hebben ze bakjes met een soort meel/klei bij, waar je ook mee onder gesmeerd wordt. Wij zaten met ons hostel in de buurt waar er het meeste aan dit feest gedaan werd, er werd ook muziek gedraaid en gedanst. Wat voor ons carnaval is, is Songkran voor de Thaise mensen. 5 dagen volle bak feesten op straat!

Een nadeel aan Songkran was wel dat we nergens anders heen konden gaan, zonder helemaal doorweekt te worden en onder de klei te zitten. Was je net schoon, gedoucht en droog, je werd toch weer helemaal nat! We zijn nog naar Chinatown geweest, alleen dit was zo goed als uitgestorven door Songkran. Door een toevallige samenloop van omstandigheden kwamen we daarna uit bij één van de hoogste gebouwen van Thailand, de Dome. Hier is ook de film ‘The Hangover 2’ opgenomen. We waren al blij dat we binnen kwamen want we zagen eruit als een stel zwervers (gauw de klei van ons gezicht af gesmeerd en onze slippers gepoetst). Helemaal toen we boven kwamen en iedereen super chique gekleed aan de cocktails zat. Wij dronken niks, want dan hadden we geen geld meer terug voor de taxi. Het was echt super mooi om te zien! We kwamen aan toen het nog licht was en hebben heel de stad donker zien worden met honderdduizenden lichtjes!

We zijn ook nog naar de Chatuchak weekend market geweest. Een suuuper grote markt, waar ze echt ALLES hadden. Kleding, sieraden, eten, prullaria en zelfs dieren. Puppies en egeltjes die werden geföhnd.

Nog een andere leuke activiteit die we in Bangkok hebben gedaan is fietsen in Bangkok, met Co van Kessel tours. Met een groepje van 10 personen en onze gids Patty hebben we een 5-uurse fietstocht gemaakt door Bangkok. We begonnen al om 7 uur en zagen zo de stad langzaam ontwaken. Het is een hele leuke manier om in een korte tijd veel verschillende kanten van Bangkok te zien. We begonnen met fietsen door Chinatown, toen door marktjes en allerlei kleine steegjes. Even met de veerboot mee en we zijn nog 2 keer een stuk met de longtailboat mee geweest door de kanalen van Bangkok. Daarna fietsten we door plantages op smalle paadjes. We stopten bij tempels, waar we dikke vette vissen voerden. Bij tempels mag je niet vissen dus het waren er super veel en ze krioelden helemaal over elkaar heen, boven het water, om wat voer te bemachtigen. We hadden nog lekker gegeten en voor ik het wist waren de 5 uur alweer voorbij!

Diezelfde dag (het is inmiddels 15 april) gingen we met de nachttrein naar het noorden, Chiang Mai! 14,5 uur in de trein, maar het was echt super chill! Ik had een bedje boven, het was heel rustig en ik heb heerlijk geslapen! De volgende ochtend arriveerden we in Chiang Mai. We hadden nog niks vastgelegd voor hier. Op het station staan er allerlei mensen hun hostel aan te prijzen, we hebben er op de gok één uitgekozen en het was een goede keus! Een mooi hostel in een gezellige buurt, mét zwembad voor een lage prijs! Bij het hostel zit ook een tourist office waar we gelijk een trip hebben geboekt voor de komende dagen: een 3 daagse trekkingtocht door de jungle!

Oja we zijn die dag dat we arriveerden in Chiang Mai ’s avonds nog naar een heeele grote leuke Night Market geweest waar we uren hebben rondgestruind. Ik durf alleen niks te kopen omdat ik dat dan nog maanden mee moet slepen in mijn backpack.. We sloten de avond af met een cabaret/travestietenshow. Allemaal mannen verkleed als vrouw die in overdreven kostuums super slecht playbackten, maar wel goed dansten, op nummers van Rihanna, Madonna, Abba en Beyoncé. Heel grappig om te zien. En de Thaise tengere mannetjes zien er echt heel goed uit als vrouw! Als je het niet wist, zou je niet zeggen dat het mannen zijn. Op het einde werd Tom eruit gepikt om mee te dansen en zelfs ik mocht nog een dansje op het podium wagen haha!

De volgende dag begon dan onze back to basic trekking tocht! Dit was echt zo cool! We hadden geluk dat we een leuke groep hadden, Lee: een gast uit Engeland, Stuward en Michelle: een net getrouwd stel uit Engeland en Dave en Bez: 2 gasten uit Californië. En natuurlijk niet te vergeten onze 2 enthousiaste gidsen Chai en Copy! We begonnen met het olifanten rijden! Het was hier niet zo toeristisch en massaal en ze waren veel beter voor de olifanten gelukkig. We reden met 4 olifanten door de bossen en op het einde nog een stukje door een riviertje. Hier maakte de olifant ons zeiknat met zijn slurf, een lekkere afkoeling! Terwijl we reden voerden we onze olifant bananen en ik mocht voor in de nek van de olifant zitten! Je zit dan helemaal los achter die grote kop (in plaats van op een bankje op zijn rug), dat was echt zo vet!

Na de olifantentocht begon de looptocht; de eerste dag was qua lopen het zwaarst. Veel klimmen en dalen. Het is droogseizoen dus het is echt super droog en op de grond liggen veel dorre bladeren. Hierdoor is het heel slipperig en is het afdalen vooral moeilijk op de onbegaanbare paadjes. Op een gegeven moment gleed ik (weer) uit, greep mezelf vast aan een andere tak en zwierde zo door naar weer een andere tak. Die ik in mijn oog kreeg. Mijn lens hing half uit mn oog, gelukkig kon ik hem nog opvangen! Ik voelde ook dat er nog iets irriteerde in mijn hoog. Chai keek even en haalde er na een beetje moeite een takje uit van wel een centimeter! Mijn lens weer in en hoppa, verder! Tussendoor zijn we gestopt bij twee watervallen waar we heerlijk konden afkoelen. De natuur was weer super mooi, dwars door de jungle en we kwamen geen andere toeristen tegen. Helaas kijk je het merendeel van de tijd naar de grond om te kijken waar je je voeten neerzet haha.

Rond etenstijd kwamen we aan in een klein dorpje, hier woonden de moeder en zus van onze gids Chai. We hebben gekeken hoe ze voor ons kookten en dit daarna samen opgegeten. ’s Avonds gezeten bij het kampvuur terwijl Copy gitaar speelde en we liedjes zongen. Heel gezellig! We sliepen in een hutje op bamboeplanken met paardendekens. Sommigen van onze groep hadden geen oog dicht gedaan, maar ik had nog best goed geslapen gelukkig.

Op dag twee van de trekking hebben we eerst het dorpje nog verkend, er wonen maar 42 mensen en vooral veel dieren. Iedereen heeft wel een varken (met of zonder biggen) onder zijn huis, er lopen koeien, kippen en honden. Er was zelfs een klein schooltje! Daarna weer beginnen met lopen! We liepen vandaag vooral langs de rivier. Vaak wel hele moeilijke paadjes met veel klimmen en rotsen, maar niet zo stijl omhoog en omlaag zoals gisteren. Lekker avontuurlijk! Doordat we veel langs die rivier liepen konden we tussendoor vier keer stoppen bij een waterval om lekker te zwemmen, te eten en te chillen. Er zijn heel veel mooie kleurrijke vlinders en libelles hier in de jungle. Verder zie je eigenlijk geen dieren, zoals apen ofzo. Chai had wel een spin gevangen (aaah!) en een krekel, dat zulke kleine beestjes zo’n hard geluid kunnen maken! Op het einde van onze tocht zagen we nog een olifant alleen staan, hij kon nu uitrusten van de ritjes die hij maakt. We konden hem aaien en voeren!

De tweede nacht sliepen we in een ander dorp, iets groter maar nog steeds erg primitief. Ook hier weer lekker gegeten en ’s avonds met z’n allen gekaart. Engelse, Nederlandse (ezelen!) en Thaise spelletjes. Gezellig! Toen Sietske op een gegeven moment met haar zaklamp haar slipper zocht, kwam daar opeens een invasie van spinnen tevoorschijn! Wel tien dikke zwarte spinnen (niet super groot, maar dan nog) hadden zich verzameld! Ahh paniek, ik klom gelijk op de tafel! Gelukkig waren ze niet heel snel en heeft Bez ze allemaal gedood. Ik heb nog minstens een half uur op tafel gezeten en heb verder de hele avond de zaklamp in mijn hand gehad om te kijken of er nog meer kwamen, dit was gelukkig niet zo.

Alweer de laatste trekkingdag! Vandaag meer gelopen over rijstvelden en plantages, heel mooi maar ook pal in de zon (=heet!). Het is hier meer dan 40 graden! Aan het begin van de middag gingen we als afsluiting van de tour bamboo-raften. Je kan het eigenlijk beter drijven dan raften noemen. Door het droogseizoen staat het water heel laag (we kwamen soms zelfs vast te zitten omdat het zo ondiep was) en ging het heel langzaam. Maar het was wel heel leuk! Wij waren echt de attractie daar. We dreven namelijk langs hele hordes chillende Thaise mensen. Zoals wij naar het zwembad gaan, zo gaan zij in hutjes aan de rivier zitten om daar te eten, chillen en poedelen. Er werden foto’s van ons gemaakt, we werden nat gegooid (nog onder het motto van Happy Newyear) en we zwaaiden naar de mensen die ook naar ons zwaaiden.

En toen was het helaas alweer het einde van de trip, het is zo snel gegaan en het was zo’n leuke belevenis! Terug naar ons hostel in Chiang Mai en ’s avonds nog wat gegeten met onze nieuwe vrienden van de trip. Nog even met hun naar de Night Market geweest, wat gedronken in de Bamboo Bar met livemuziek en toen nog gedanst in een reggaebar.

Het is inmiddels alweer 20 april en we wilden graag nog een tripje doen in Chiang Mai. Na wat informatie vergaard te hebben besloten we om zelf met de lokale bus naar Chiang Rai te gaan. Het goedkoopst en niet zo toeristisch. Na drie uur waren we in Chiang Rai. Eerst een hostel zoeken, de eerste drie waren al vol maar de vierde had nog plek voor ons. Nog even wat door de stad gelopen, gegeten op een grote Night Market (daar houden ze nogal van hier in Azië) tussen alleen maar Thaien onder het genot van prachtige Thaise livemuziek (lees kattengejank). Het was alweer laat, dus naar bed en de volgende dag Chiang Rai verkennen!

We zijn naar The White Temple geweest. Een hele bijzondere tempel, erg modern (pas 10 jaar oud) maar wel heel mooi, helemaal wit met zilver, chique maar ook absurd. Je loopt bijvoorbeeld over een bruggetje en daar onder steken allemaal handen uit de grond, alsof ze je willen pakken of gered willen worden. Apart! De tempel is helaas nog niet af, van binnen waren ze bijvoorbeeld nog bezig met schilderen. Verder in Chiang Rai nog andere tempels bezocht, over een donkere vieze stinkende markt gelopen waar ze van alles en nog wat hadden (vooral gekke dingen qua eten, zoals dikke kikkers). En nog een heerlijk boottochtje gemaakt. Om half 6 weer terug richting Chiang Mai!

En dan zijn we aangekomen bij vandaag, 22 april. We zijn naar de Chiang Mai Zoo geweest. Een hele grote dierentuin. We hebben onder andere panda’s gezien, giraffes gevoerd, een show gezien met dieren, ik heb papegaaien vast gehouden en we bezochten een zeeleeuwenshow! Erg leuk. De dierentuin zelf was alleen wel een trekkingtocht op zich, alles lag ver van elkaar verwijderd en we hebben hele bergen beklommen om van het ene naar het andere punt te komen. Ik krijg nog eens conditie en gespierde kuiten hier!

Morgen gaan we weer terug met de nachttrein naar Bangkok en de 25e vliegen we naar Cambodja. We zullen ongeveer 3 weken in Cambodja en het zuiden van Vietnam verblijven.

Ik houd jullie op de hoogte, ook al is dat makkelijk gezegd dan gedaan! Gelukkig kunnen jullie er met dit verslag weer een eindje tegenaan ;)

Heeeel veel groetjes uit het zonnige Thailand!

xxxxx

Ps. Foto’s uploaden gaat helaas niet via mijn laptop, dit moet ik dus via een andere computer doen en dit is er tot nu toe nog niet van gekomen. Ik probeer dit zsm te doen, dan zet ik ze op facebook!

• 22 April 2013 - 20:18

Jolanda Van Heijst:

Nou Leoni ik ben er eens even lekker voor gaan zitten en heb me mee laten voeren op je reis door Thailand . Het is net of dat ik zelf even op reis ben zo gezellig als er weer een reis verslag is! Jullie genieten dat kan ik wel lezen en wat zien jullie veel.Jullie zijn erg ondernemend leuk!!!!!!!Ben bijna een beetje jaloers elke dag mooi weer daar verlangen wij hier ook erg naar. Volgende week gaan wij ook een weekje weg naar zuid Frankrijk we kijken er al erg naar uit.De poesjes groeien erg hard het is zo leuk we kunnen er uren naar kijken nog leuker als tv kijken.De moeder poes legt ze alleen heel de tijd op een andere plaats maar ja we laten ze maar doen.Ze is zo Lief voor ze.
    Leoni heel veel groetjes van ons allemaal en doe de groetjes en Thom en Sietske.
    Veel plezier en we kijken al uit naar het volgende verslag. Xxxxxjolanda.

• 22 April 2013 - 22:10

Simone:

Hee Leo!
    Jeeej dat was leuk thuis komen van werk met een reisverslag van jou! Erg leuk om te lezen en wat maak je toch ontzettend veel leuke dingen mee! Je kan het ook zo leuk schrijven allemaal haha :)!
    Ik zie alles wat je zegt helemaal voor me, die tocht in de jungle maar ook hoe je op de tafel springt en bang bent voor de spinnetjes!
    Erg facinerend wat je allemaal schrijft joh! Ongeloofelijk wat je zo allemaal mee maakt! Zo te horen is de 3 daagse jungle trip dus goed geslaagd! En wat leuk dat nieuwjaar.. lekker feesten.
    Nu is je avontuur in Thailand even gepauzeerd en op naar Cambodja! Heel veel plezier daar en ik lees/hoor graag weer van je! Heeeeel vee liefs x Simone

• 23 April 2013 - 20:04

Mama:

Lieve leoni

Ik heb weer genoten van je verslag al had ik al veel van je verhalen gehoord. Wat lijkt het me heerlijk om daar te zijn, zo veel zien ,zoveel doen en je hebt zoveel tijd !!!Wat fijn dat jullie zo genieten.Nog bedankt voor je kaarten,mooi op tijd voor Merel,s verjaardag !Leoni heel veel plezier in Cambodja en een goeie vlucht,doe je de groetjes aan sietske en Tom. Tot ziens op skype!! groetjes van mama xxxxx

• 24 April 2013 - 11:00

Pels:

Wow.... Zooooo jaloers!!! Wat gaat de tijd snel he!?

Geniet!!

Kus!! Xx

• 24 April 2013 - 14:35

Elise:

Haha, waarschijnlijk de verkeerde volgorde. Ik heb eerst de foto's op fb bekeken.....en daarna je verslag gelezen. Ach, wat maakt het uit....foto's zijn SUPER en je verslag WEER heel gezellig...

Veel plezier in Cambodja

ENJOY!!

groetjes,
    Elise

• 26 April 2013 - 19:54

Josje (van Bram):

Wouw, klinkt weer super goed Leoni! Eventjes had ik het gevoel weer terug in Azie te zijn, super tof om te lezen. Hoe gaat het met eten? Nog niet al te ziek geweest hoop ik? Heel veel plezier nog, maar dat moet geen probleem zijn. Groetjes Josje

• 28 April 2013 - 18:58

Merel:

Hee Leo, even een snel een berichtje want ik heb niet veel tijd maar het werd toch echt dat ik je verslag zou gaan lezen. Het klinkt echt zoooo cool, vooral die dieren lijken me heel bijzonder:) en die trektocht, woow dat lijkt me echt suuuper vet! Geniet ervan, o ja bedankt voor de verjaardagskaart, leuk:D liefs uit Italië x