Maleisie - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Leoni Gils - WaarBenJij.nu Maleisie - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Leoni Gils - WaarBenJij.nu

Maleisie

Door: Leoni van Gils

Blijf op de hoogte en volg Leoni

18 Juni 2013 | Maleisië, George Town

Hoi lieve mensen!

Het werd weer eens tijd voor een update! We zijn inmiddels alweer bijna 3 weken in Maleisië. We begonnen onze trip hier in de hoofdstad, Kuala Lumpur. We kwamen hier ’s nachts om half 3 aan en vonden een hostel midden in Chinatown. Erg leuk om hier te zitten, omdat dit eigenlijk ook weer een andere wereld is! We zijn vier dagen in KL verbleven en hebben verschillende dingen gezien en gedaan.

Op het eerste gezicht is Kuala Lumpur een heel moderne stad. Ze willen heel graag op Singapore lijken en doen daar ook alles aan. Zo zijn er bijvoorbeeld twee super mooie grote torens, de Twin Towers en heb je mooie parken en luxe winkelcentra. Toch is er tussen al die luxe door ook nog veel armoede te zien. Wat heel leuk is in KL (en de rest van Maleisië) is dat de bevolking een mix is van veel culturen. Je hebt Maleisische mensen, maar ook heel veel Chinezen en Indiaanse mensen. Bijna in elke stad heb je wel een Chinatown en een little India.

De eerste dag in KL bezochten we het Islamitic Art museum, een mooi museum over de Islam met onder andere kleding, schilderijen, sieraden, moskee-miniaturen, etc. We hebben wat sightseeing gedaan en rondgelopen in KL. We zijn nog naar een heel mooi groot park geweest, hier hebben we lekker rondgelopen en gechilld aan het meer. Het was echt een perfecte bruidsfoto’s locatie, er liepen wel 4 paartjes!

Vlak bij ons in de buurt zat een heeeeeel groot winkelcentrum, daar kon je uren rondlopen! Er zat zelfs soort pretparkje in compleet met achtbaan. We zijn ook twee keer naar de bioscoop geweest hier, heerlijk! De eerste keer vroren we dood, zo koud was het! De tweede keer gingen we met lange broek, twee vesten, sjaal, sokken en badlaken, dat was beter! Ook zijn we in Kuala Lumpur nog naar de Central Market geweest, veel leuke spulletjes! , en naar een mooie Chinese tempel (hier kwamen we per ongeluk uit, want eigenlijk wilden we ergens anders heen).

Na Kuala Lumpur gingen we naar een andere stad, Melaka. Dit was vroeger een belangrijke havenstad. Er zijn ook veel overblijfselen te zien uit de tijd dat de Portugezen, Nederlanders en Engelsen hier zaten, zo is er bijvoorbeeld het ‘Stadhuys’. Er is een groot schip nagebouwd met daarin de geschiedenis van Melaka, waar we per ongeluk zonder te betalen naar binnen gingen. We hebben nog een rondvaart gemaakt door de grachten, zo kon je gelijk veel van de stad zien. ’s Avonds hebben we lekker aan de gracht zitten eten.

Na Kuala Lumpur en Melaka hadden we even genoeg van de stad en zijn we weer naar een lekker tropisch eiland gegaan! Deze keer gingen we naar Pulau Tioman, een eiland in het zuid oosten van Maleisië. Voor dat we de boot opgingen was er nog even paniek want Tom had de (best dure) boottickets bij het restaurantje laten liggen waar we gegeten hadden. Gelukkig lagen ze er nog en konden we met de boot mee!
Tioman is een redelijk groot eiland dat bestaat uit jungle, strand en een paar verschillende plaatsjes. We zijn eerst 2 dagen bij ‘Air Batang’, ook wel ABC genoemd, verbleven. Hier zaten we in chaletjes op een grasveld, weer een soort campinggevoel. Terwijl we op onze veranda zaten kwam heel de jungle al voorbij! We zagen een grote leguaan (van ongeveer 1 meter lang) op zijn gemakje door het gras lopen en uit de bosrand kwam een hele apenfamilie tevoorschijn. Er fladderden vlinders maar ook vleermuizen vlak boven ons hoofd.

Vanuit ABC hebben we tocht door de jungle gemaakt naar Monkey Beach. Het was een leuke, mooie tocht over een pad dat best moeilijk begaanbaar was. Het had ’s nachts geregend dus het was best glad, waardoor we de nodige keren onderuit gingen! We zagen weer best veel leguanen en ook apen. Op een gegeven moment zat er opeens een aap vlak voor mijn neus, een halve meter van mij vandaan! Ik schrok, en hij waarschijnlijk ook, hij maakte een gromgeluid en er kwamen nog meer apen tevoorschijn. Ik vind apen best leuk, maar ze moeten niet te dichtbij komen haha. Uiteindelijk kwamen we aan bij een heel mooi verlaten strandje. Hier zijn we lekker gaan liggen en we zwommen in de zee. De zee was tot heel ver ondiep, het water super helder. Toen ik eindelijk zo ver de zee in was gelopen zodat ik helemaal onder water stond, keek ik naar beneden en ik zag dat nog geen meter van mij vandaan een stuk of zeven zee-egels op de grond lagen! Gevaarlijk! Gelukkig had ik er niet ingestaan en ik zwom gauw weer richting het strand. De rest van de tijd alleen nog maar vooraan in de zee gebleven en nog lekker gerelaxed.

Onze tweede bestemming op Tioman was Salang. Hier was het iets levendiger, ook leuk! We hadden nu een huisje dat recht uitkeek over het strand en de zee, super mooi! In het huisje naast ons zaten drie Duitse meiden. Ze vertelden die ochtend dat ze die dag naar een andere plek op het eiland gingen om te pinnen (dat kan maar op 1 plek). Tom en ik dachten toen ze weg waren dat we vast wel even hun snorkels konden lenen om ze daarna weer netjes en onopgemerkt terug te leggen. We gingen snorkelen in de zee, het was hier weer super ondiep. We zagen helaas niet zo veel mooie vissen, vooral zeekomkommers haha. Toen we net een half uur in het water lagen kwam er een bootje aanvaren met daarop… de Duitse meiden! Oeps, dat was niet de bedoeling, wij gingen er vanuit dat ze veel langer weg zouden blijven! We bedachten manieren om de snorkels onopgemerkt terug te leggen, maar het waren allemaal stomme ideeën. Uiteindelijk maar gewoon terug gelopen en eerlijk gezegd dat we ze even geleend hadden, gelukkig vonden ze het niet erg.

Die middag gingen we ergens eten en ik bestelde een kippensoep. Ik begon lekker te eten en ik dacht dat er sperziebonen in dreven. Ik stopte er één in mijn mond en ik ging DOOD. Het was dus geen sperzieboon, maar een groene peper waar ik vrolijk op geknabbeld had! Ik spuugde hem gauw uit en mijn bek stond in brand, niet normaal!

De tweede dag op Salang hadden we een snorkeltour geboekt naar Coral Island, een eilandje iets verderop. We gingen daar op drie verschillende plekken snorkelen. Dit is echt mijn nieuwe hobby! Het was weer erg mooi! Ik zag weer een heleboel andere vissen en soorten koraal dan de vorige keren. Op de eerste snorkelplek zagen we dat er een heleboel kleine kwalletjes in het water zwommen, van ongeveer 1 a 2 cm. Deze deden verder niks. Alleen op de tweede plek waren de kwalletjes een stuk groter, ongeveer 5 cm en deze voelde je wel! Steeds voelde je prikjes die soms best zeer deden en hoe langer je keek, hoe meer kwallen je zag! Hier gingen we maar gauw uit het water en op het strand liggen. De derde snorkelplek was echt het mooist! Dit was bij een groep rotsen waar je tussendoor kon zwemmen. Er waren hier heel veel mooie vissen en er zat mooi koraal op alle rotsen. Ik zag de echte Nemo-visjes tussen de anemoon zwemmen, heel schattig zijn die! Tom zag nog twee zeeschildpadden, shit ik had ze weer gemist!

Het waren echt super relaxte dagen op dit mooie eiland, maar na vier dagen werd het weer tijd voor iets nieuws! We gingen naar het National Park Taman Negara. Dit is het oudste regenwoud van de wereld, de ijstijd heeft dit gebied niet bereikt en dit regenwoud is al 130 miljoen jaar oud! We gingen weer met de ferry naar Mersing (waar we ook opgestapt waren), en vanuit daar wilden we de bus pakken. Helaas zaten alle bussen die wij moesten hebben al vol vanwege de schoolvakanties van Maleisië en Singapore. We zijn toen met een omweg gegaan. Eerst met de bus naar Kluang (het zuiden), en toen de volgende dag nog 6 uur met de trein naar Jerantut (weer richting het noorden). In Jerantut nog met een busje naar Kuala Tahan en toen waren we er! Kuala Tahan is een dorpje aan een rivier bij de Taman Negara en vanuit hier kan je jungletrekkings doen.

We waren hier aan het eind van de middag aangekomen en ’s avonds na het eten besloten we om een nightsafari te doen. We reden met een jeep met een laadbak waarop twee balken getimmerd waren, hier zaten we op. Boven op de jeep zat onze gids met een grote zaklamp om naar dieren te zoeken. Zo gingen we rijden door jungle en palmbomenplantages. Het was best spannend, het was echt pikkedonker! Als je achterom keek zag je alleen maar zwart. We hebben zo twee uur rondgereden en ook nog een stukje gelopen. We hebben wilde katten, een kikker, een dikke muis, een vogeltje en vliegende eekhoorns (of zoiets) gezien. Geen spectaculaire grote beesten, maar dat had ik ook niet verwacht. Het was erg leuk!

De eerste dag in de Naman Negara gingen we ons oriënteren op welke trekking wilde doen. We boekten een trekking van twee dagen met overnachting in een grot! Deze dag gingen we nog met een bootje varen. Asri, onze gids, ging express heel hard over het water en de golven scheuren zodat we hele golven over ons heen kregen en zeiknat werden! We stopten bij een stukje land waar we in de rivier konden zwemmen. Dicht bij de rivier was het lekker klei-achtige modder. Dit voelde super fijn aan en Asri zei dat het goed was voor je huid. We gingen ons helemaal insmeren met deze modder. We waren echte modder monsters, compleet bedekt met modder! We lieten het drogen in de zon en spoelden het daarna af in de rivier. Mijn huid voelde echt zacht aan daarna!

Daarna was het tijd voor de ‘jungle make-up’ zei Asri. Hij wreef verschillende kleuren zandsteen over een harde steen met water en zo ontstonden mooie kleuren vloeibare ‘make-up’. Dit gebruiken de vrouwen in de jungle als make-up voor bijvoorbeeld bruiloften of andere speciale gelegenheden, vertelde Asri. Hij gebruikte een dun takje om het aan te brengen en maakte mooie figuren op mijn gezicht. Het was erg mooi geworden, het leek wel van de leeuwenkoning! Sietske werd ook nog opgemaakt door Asri en daarna gingen wij zelf make-up maken en Tom’s rug versieren. Na een tijdje hier te zijn geweest zijn we weer (rustig) terug gevaren.

Asri had verteld dat er bij het Woodland Resort wifi was die we konden gebruiken en die avond wilden we daar heen lopen. Het was een donkere weg, de verlichting was kapot. Toen de stoep aan de rechterkant van de straat opeens ophield staken we over om op de stoep aan de overkant te lopen. Opeens viel ik in een gat! Ik schrok me kapot, ik voelde dat ik viel en dat dat best lang duurde. Ik zag niks omdat het zo donker was en ik dacht ‘Wat gebeurt er nou?!’. Op een gegeven moment lag ik stil en voelde overal pijn. We dachten dus op een stoep te gaan lopen, maar waren in een soort goot gevallen. Pas toen Sietske met haar telefoon scheen (zij was niet gevallen en stond dus nog boven) zagen we wat er gebeurd was. De geul was wel 2 meter diep en er zaten halverwege ook weer betonnen balken. Deze hadden mijn val gebroken. Tom was ook gevallen en was op één van deze balken blijven hangen. Ik had pijn aan mijn kont, mijn linkerbovenarm en rechter elleboog waren afgeschaafd en ik had pijn aan mijn rechter scheenbeen. Eerst maar eens uit dat gat zien te komen, dat viel nog niet mee! Gelukkig waren er die zijbalken waar ik op kon klimmen. Sietske en Tom trokken mij omhoog. Toen ik weer ‘boven’ was deed ik mijn broekspijp omhoog omdat ik pijn had aan mijn scheenbeen, er zaten twee best diepe wonden en ik werd er helemaal akelig van. Sietske is gauw wat mannen gaan halen, Asri en zijn vrienden. Ze waren er snel en waren heel bezorgd en behulpzaam. Met een auto werden we naar de kliniek in het dorp gebracht.

Daar werden Tom en ik in dezelfde ruimte op brancards gelegd en de dokter kwam op de beurt bij mij en bij Tom. Tom had zijn been geschaafd en zijn rug gekneusd. Bij mij gingen ze heel de tijd de wond op mijn scheen deppen, ook met jodium. De wond moest gehecht worden. Ik kreeg vet pijnlijke verdovingsspuiten in de wond en ook nog een pijnstillerspuit in mijn bil. Daarna gingen ze hechten en toen een verband erom. Ik was blij toen dat achter de rug was. Ik kreeg nog een antibioticakuur mee en pijnstillers en toen werden we op brommers bij ons huisje afgezet. Iedereen was echt super aardig en behulpzaam, dat was heel fijn. Ik hoefde trouwens maar 15 Ringgit te betalen, dat is €3.75! En dat voor een behandeling van wel een half uur ’s avonds laat, inclusief hechtingen, pijnstillerspuit en al de medicijnen die ik mee kreeg. Goedkoop!

Ik baalde echt super erg want nu met al onze mankementen kon de jungletrekking van twee dagen niet doorgaan… Ik had gelukkig wel goed geslapen en had niet veel pijn aan mijn been. We hebben deze dag rustig aan gedaan. Gelukkig hadden we een heel leuk verblijf, een huisje met veranda op een mooi groen veld met fruitbomen en allerlei planten. Omdat de pijn wel mee viel boekten we voor de volgende dag (onze laatste dag in de Taman Negara) nog een kleine trip, zodat we toch nog iets konden zien/doen! En….. die dag was ook mijn verjaardag!!! :D

De ochtend van mijn verjaardag werd ik luid gewerkt door Sietske en Tom met toeters, slingers, ballonnen, verjaardagshoedje, etc! Erg leuk!!! Ik kreeg een kaart en wat kleine cadeautjes. Ook maakte ik de kaarten open die ik vanuit thuis al had meegekregen voor mijn verjaardag. Ik had deze nacht wel slecht geslapen helaas en had nu veel pijn aan mijn been… Gelukkig had ik goede pijnstillers gehad, de pijn trok snel weg en we konden aan ons tripje beginnen. We gingen de Canopy Walk doen. Dat is een lange brug die hoog tussen de bomen door de jungle loopt. Heel erg mooi en leuk om te doen! Daarna gingen we nog super hoog de jungle in, 83624980 trappen op naar twee uitkijkpunten waarbij je zo over heel de jungle heen keek. Een super mooi uitzicht! We hadden een leuke enthousiaste gids, Emi, het neefje van Asri. Hij kon leuk vertellen over de jungle, dieren en planten. We zagen wilde zwijnen en Tom zag nog een slang! Ik ben blij dat we toch nog iets leuks konden doen op mijn verjaardag en dat we nog wat van de jungle hebben gezien.

’s Middags ging ik met Bram skypen en daarna gingen we eten in een leuk restaurantje. Emi was er ook en hij deed allemaal geheimzinnig, hij was iets voor mij aan het organiseren. Na het eten ging ik eerst nog even met thuis skypen voor mijn birthday en daarna moesten we terugkomen naar de rivier. We moesten met een bootje naar een eilandje op de rivier en daar was mijn surpriseparty! Emi had een stuk of 15/20 mensen geregeld, er was kampvuur en er werd gitaar gespeeld. Super gezellig! Emi had een super mooie mierzoete taart voor mij laten maken met daarop ‘Happy birthay Leoni 23’. Zo lief! We hebben lekker taart gegeten, liedjes gezongen en gekletst met wat locals en andere backpackers. Alles bij elkaar een geslaagde verjaardag!

De volgende ochtend weer verder reizen naar onze volgende bestemming: Cameron Highlands! Een super mooi gebied dat op 1500 meter hoogte ligt, waardoor het er lekker koel is. Dat is best even fijn na al die tijd die hitte. Cameron Highlands staat bekend om de theeplantages. Ook wordt hier veel groente en fruit verbouwd. Wat ze helemaal super bijzonder vinden hier is dat er hier aardbeien worden verbouwd. We liepen even door het stadje en kwamen langs een souvenirswinkeltje wat helemaal uitpuilde van de aardbeienspullen. Kussens, paraplu’s, knuffels, magneten, tassen, echt álles in het rood en roze met aardbeien. Voor ons Nederlanders zijn aardbeien niet zo bijzonder, maar hier vinden ze het echt fantastisch!

We hebben in de Cameron Highlands een leuke trip gemaakt. We gingen eerst naar de theeplantages. Een heel mooi groen heuvellandschap vol theestruiken. We zijn hier door heen gelopen en kregen uitleg van onze gids over hoe thee verbouwd wordt en wat leuke feitjes. Ik weet nu bijvoorbeeld hoe zwarte, groene of witte thee tot stand komt! Na de thee plantages zijn we naar het hoogste punt gereden, in een uitkijktoren konden we zo uitkijken over het hele gebied. Hierna gingen we naar het ‘Mossy Forest’. Doordat dit bos erg hoog ligt is het heel vochtig en groeit er overal mos, op alle bomen en op de grond. Het bos zag er heel mysterieus uit met veel bijzondere planten en hele mooie bomen bedekt met mos. Het was echt klimmen en klauteren over de takken en het verende mos. Hierna was het tijd voor een break en gingen we de echte Cameron Highland thee proeven in een restaurant waarbij je super mooi uitkeek over alle theeplantages. Nog een bezoekje gebracht aan een theefabriek, we zagen stap voor stap hoe thee gemaakt wordt. We eindigden het tripje met een bezoekje aan een aardbeienfarm waar ik de lekkerste (verse!) aardbeienmilkshake ever dronk!
We hebben nog een bezoekje gebracht aan een hele mooie Chinees Boeddhistische tempel, in en om een grot! In de grot waren allemaal verschillende altaren en beelden en je kon via de binnenkant van de grot met trappen naar boven lopen, waar je uiteindelijk buiten op de grot uitkwam. Hier stonden weer allemaal verschillende kleine tempeltjes en had je hele mooie uitzichten!

Hierna zijn we verder gereisd naar Penang, dat is een groot eiland in het noord westen van Maleisië. Dit is echt een super leuk eiland! We slapen in een guesthouse met 12 man in één kamer, maar je hebt allemaal een soort eigen bedstee. Een klein hokje met gordijntje met je eigen lampje, spiegel, stopcontact, heel schattig! In dit hostel ontmoet je dus veel andere backpackers. De eerste dag zijn we met z’n achten op scooters het eiland rond gaan rijden. We zijn gestopt bij een mooi strand, hebben ergens lekker gegeten, zijn naar een fruitfarm geweest en uiteindelijk ook nog een hele mooie Chinese Tempel bezocht met uitzicht over heel Georgetown.

Vandaag hebben we wat rondgelopen in de stad waar we verblijven, Georgetown. Dit is echt een hele mooie stad met veel koloniale gebouwen, overal verschillende tempels (Chinees of Hindoeistisch), Moskees, kerken, eetkraampjes, leuke winkeltjes en heel veel kunst. Mooie schilderingen op de muren of kunstwerken gemaakt van dik ijzerdraad tegen muren aan. Erg mooi! Penang is erg beroemd om zijn eten omdat er veel invloeden zijn vanuit alle verschillende culturen. We zijn al twee keer naar de foodmarket geweest, dat is heel leuk. Het is een soort plein met daar omheen allerlei verschillende kraampjes met eten. Iedereen kan dus zelf kiezen wat je wil, keus genoeg! Zelf vind ik Indiaans eten heel lekker!

We blijven nu nog één of twee dagen hier voor we verder gaan, over de precieze plannen zijn we nog aan het denken. Naar Thailand of toch nog langer in Maleisie blijven, we zien het wel! We hebben in ieder geval tijd tekort!! Over 2 weken is Bram al in Thailand, daar kijk ik ook heel erg naar uit! Ik ben blij dat ik nog niet naar huis hoef, het reizen bevalt erg goed!!


Drie weken wachten met het schrijven van dit blog is echt te lang zie ik... Respect voor degenen die het helemaal gelezen hebben haha ;) Volgende keer probeer ik echt eerder te schrijven en het korter te houden!

Xxxx

  • 18 Juni 2013 - 19:44

    Merel :

    Respect voor mij:D want ik heb het gelezen en ben de eerste trouwe aanhanger die reageert! het is niet te lang hoor!! lekker relaxt tussen het leren door ( ja soms maken die verhalen echt wel jaloers o mijn god!!)
    Ik vind alles cool klinken, de dieren en de plantages en de jungle en de steden! Het meeste had ik natuurlijk al gehoord via skype maar ook veel dingen niet, dus was leuk om te lezen! Veel plezier daar nog!!

    x

  • 20 Juni 2013 - 09:35

    Jolanda Van Heijst:

    Hoi Leoni,
    Wat een verhaal weer zeg en wat een avonduren.
    Het was wel schrikken denk toen je in dat gat viel. Hopelijk is je been snel genezen!
    Ik vond het leuk om even met je op Skype te praten.
    Leoni nog heel veel plezier en kijk goed uit en geniet samen met Bram van je laatste weken!

    Heel veel groetjes van ons allemaal XXX


  • 22 Juni 2013 - 14:14

    Simone:

    Leoooo!

    Wat leuk om allemaal weer te lezen! Behalve dat je in dat gat bent gevallen! Het is echt een spannend boek dat ik iedere keer lees en ben weer benieuwd naar het volgende hoofdstuk hahaa! :)
    Gaat het nu weer een beetje beter met je? Wel fijn dat ze zo behulpzaam zijn zeg, had ook anders gekund!

    & wat leuk van je Birthday! Ze hebben wel goed aan je gedacht! :)

    Meid nog veel plezier! En idd nu is het echt aftellen! 2 weekjes en dan zie je bram weer :)


    Spreek je snel xxx

  • 22 Juni 2013 - 21:36

    Mama Papa:

    hoi leoni

    Natuurlijk heb ik alles gelezen, jouw verhalen zijn voor mij nooit te lang !! Leoni wat heb je weer ongelooflijk veel gedaan, geweldig. En wat leuk dat ze een feestje voor je georganiseerd hadden, mooie taart !!Gelukkig gaat het weer beter met je been je had ons wel laten schrikken. En nu aftellen tot Bram komt ......... ! Tot op skyp . mama

  • 06 Juli 2013 - 17:07

    Tante Tonnie:

    Hallo Leonie, wat fijn al je verhalen te kunnen lezen. Ik ben wel een beetje jaloers op jou maar ik vind het voor jou wel heel fijn. Geniet er van en zeker nu Bram er is.
    Heel veel groetjes van tante Tonnie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leoni

Samen met Bram ga ik op reis naar Azië!

Actief sinds 14 Dec. 2011
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 13983

Voorgaande reizen:

04 September 2016 - 04 September 2016

Backpacken 2.0

04 April 2013 - 08 Augustus 2013

AZIE!!

07 Februari 2012 - 20 Mei 2012

Stage in Paramaribo!

Landen bezocht: