Een paar weekjes verder, Holi Phagwa en Botopasi! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leoni Gils - WaarBenJij.nu Een paar weekjes verder, Holi Phagwa en Botopasi! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leoni Gils - WaarBenJij.nu

Een paar weekjes verder, Holi Phagwa en Botopasi!

Door: leonivangils

Blijf op de hoogte en volg Leoni

14 Maart 2012 | Suriname, Paramaribo

Hoi iedereen!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets geschreven heb dus het werd wel weer tijd! Ik ben nu al meer dan 5 weken in Suriname en heb alweer genoeg meegemaakt! Ik zal proberen in een niet al te lang verslag te beschrijven wat ik allemaal gedaan heb.

Ten eerste gaat het nu heel goed hier :) Ik ben al helemaal gewend aan het leven en het ritme, we hebben genoeg te doen voor onze stage en na stage doen we ook leuke dingen!

Ik loop nog steeds stage in groep 5 en ik sta nu 4 dagen per week alleen voor de klas, maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Woensdag hebben we vrij om aan onze scriptie te werken, wel een fijne onderbreking van de week. Het is hard werken in de klas, je kan geen seconde stil zitten en de kinderen zijn super druk. Ook moeten we voor elke dag een lesvoorbereiding maken en alle toetsen moeten we ook zelf ontwerpen. Wel heel leuk dat ik nu voor het grootste deel de verantwoording voor de klas heb! Sietske en ik horen er nu ook helemaal bij want we hebben bij een kleermakertje ons eigen schooluniform laten maken. Wel makkelijk, nu hoef ik ’s ochtends nooit te denken wat ik aan ga doen!

Het is alweer een hele tijd geleden maar we hebben hier ook nog de carnavalsparty gehad (25 februari). Het was eigenlijk meer een soort straatfeest, we waren ook de enige die verkleed waren haha. Het was wel heel leuk, met allerlei optredens enzo!

Ook zijn we nog een paar keer gaan zwemmen bij Zin, dan heb je echt een vakantiegevoel! Heerlijk! De afgelopen weken was het zo dat het steeds doordeweeks super hard regende en in het weekend was het droog, echt toevallig! Als het hier regent is het niet zo maar een bui, maar vaak echt heel hard en heel dag. Alles staat blank, heel het schoolplein bijvoorbeeld. De school heeft een golfplaten dak dus dan klinkt de regen helemaal super hard! Ik hoef dan niet te gaan proberen om iets uit te leggen, want je kan elkaar niet eens verstaan, lekker handig! Gelukkig is het nu alweer een hele week droog, ik hoop dat de ergste regentijd voorbij is.

We gaan ook nog steeds regelmatig uit eten, mmm! Zo waren we 2 weken geleden bij een Indonesisch restaurant, Sarinah, geweest. We hadden een rijsttafel besteld, super lekker! We konden de helft niet eens op dus mochten we alles in bakjes mee naar huis nemen, zo hebben we er thuis ook nog een keer met z’n allen van gegeten! En we zaten zelfs nog langs een BN’er in het restaurant, jaja! Langs ons zat Dennis van der Geest (die judoka), echt grappig!

Ennnn…… Ik heb er alweer 3 salsalessen opzitten! Elke maandag- en donderdagavond hebben we 1,5 uur les. Het is echt heel leuk, al ben ik geen groot talent helaas haha. In de les zitten bijna alleen maar Nederlandse meisjes en veel te weinig mannen. Daarom moet je heel de tijd doorschuiven en om de beurt doen. De leraar die we hebben is heel grappig en heeft veel humor dus dat is wel leuk!

Holi Phagwa
Vorige week hebben we een hele relaxte week gehad omdat het Holi Phagwa was, een Hindoestaans feest. Hiervoor waren we ook de donderdag vrij en hoefden we alleen maandag, dinsdag en vrijdag naar stage. Woensdagavond begon de opening van het feest. Dit was bij een Hindoestaanse tempel. Op het plein ervoor stond een grote ‘boom’ gemaakt van bladeren die bij elkaar gebonden waren. Hier gingen ze eerst bij bidden en wierrook aansteken enzo. Daarna staken ze de boom onderaan in brand. Als ritueel moesten er eerst 3 rondjes om de boom gelopen worden. Wij begrepen dat iedereen dat mocht doen, dus wij liepen achter de Hindoemannen met witte pakjes aan drie rondjes om de brandende boom. Toen we goed keken bleek dat wij de enigen waren die meeliepen en dat het dus eigenlijk helemaal niet de bedoeling was! We zijn toch maar doorgelopen haha, een beetje een genant moment maar wel grappig!Toen heel het ding helemaal fikte was er een heel groot vuur, mooi om te zien! Daarna waren er in de tempel nog optredens van bijv. trommelbands.

Donderdag was het echte Holi Phagwa feest, hiervoor zijn we naar het Flamboyant park gegaan. We hadden allemaal witte shirtjes van 2 euro gekocht en natuurlijk ook het bijbehorende gekleurde poeder! Eenmaal aangekomen werden we gelijk al onder gegooid! We hebben een leuk poedergevecht gehouden en het was ook al leuk om gewoon naar iedereen te kijken. Iedereen zat onder het gekleurde poeder en als je het mengde met water werd het helemaal een vieze klei-troep. Wel bijzonder om zo’n feest een keer mee te maken! Met z’n allen onder het poeder zijn we nog even gauw wat gaan eten bij de Burger King, toen gauw weer naar huis en door naar de salsa!

Botopasi
Afgelopen weekend hebben we ons eerste tripje met overnachting gemaakt, dit was echt super leuk!! Met z’n 11’en zijn we naar Botopasi gegaan. Dit was eerst 2,5 uur rijden met de bus en daarna nog 2 uur varen met de boot. De hele tocht opzich was al super mooi! Dwars door de jungle, echt super mooie natuur. We hebben zelfs kaaimannen (kleine krokodillen) gespot! Eenmaal aangekomen was het echt een paradijsje! We mochten slapen in super schattige hutjes gelegen aan de Suriname rivier. Het was er heerlijk stil, je hoorde alleen het water en de krekels. Weer eens wat anders dan het drukke Paramaribo! Ook waren er heel veel beesten; schildpadden, toekans en allerlei hagedissen liepen los rond.We zijn gelijk een tripje gaan maken naar het Marronmuseum. Hiervoor moesten we nog een kwartiertje met de boot en daarna een hele leuke wandeling door het dorpje! Die mensen wonen zo primitief in kleine hutjes, echt niet normaal. Heel mooi om te zien. Op de terugweg liepen we door de jungle, ook weer heel mooi! Allerlei soorten bomen en planten waar de gids ons ook weer uitleg over gaf.

Het hoogtepunt was toch wel op het einde, toen we een super schattig klein aapje zagen! ‘Japie het aapie’ was pas 3 maanden oud, een man zorgde nu voor hem omdat zijn moeder was doodgeschoten. Hij was helemaal niet bang en je kon hem zo optillen! Super lief! ’s Avonds hadden we nog lekker gegeten en daarna met z’n allen spelletjes gedaan, gezellig! De volgende dag hebben we nog heerlijk liggen zonnen en relaxen en toen moesten we alweer beginnen aan onze toch terug, jammer! Het was echt super mooi in het binnenland, dan zie je pas echt hoe mooi Suriname is.

Nu zitten we alweer op de helft van de week, de tijd gaat echt heel snel! Ik zie dat het weer een lang verhaal is geworden dus ik ga echt proberen deze site nu beter bij te houden. Ik heb me op dat gebied alweer te veel aangepast aan hier, ik stel alles te lang uit haha.

Ik heb trouwens weer post ontvangen hier! We gaan nu voortaan elke week naar het postkantoor om de post zelf op te halen, want als je op de postbodes moet wachten….. Dus schroom niet om gezellig een kaart te sturen! ;)

De foto's staan nu allemaal op mijn facebook. Ik probeerde ze eerst op een andere site te zetten, een dag mee bezig geweest en het lukte nog niet. Dus dan maar op facebook... Ik hoop dat iedereen ze kan zien, anders voeg me maar even toe/maak een account aan/kijk via iemand anders zijn facebook ;)

Bedankt voor de leuke reacties die ik gehad heb, echt leuk om te lezen!

Byebye! xxxxx

  • 14 Maart 2012 - 20:58

    Simone :

    Leooo!!

    Echt weer super leuk om wat te lezen van je avonturen daar in Suriname!! :D Ook echt heel gaaf dat je een tocht hebt gemaakt en het binnenland van Suriname hebt ontdekt! klinkt allemaal echt super! En wel grappig die ritueeltjes haha ik zie jullie al helemaal om die boom heen dansen en niks door hebben haha!!

    Had je mijn kaartje ook gehad? Ik had er een datum op gezet maar die klopte niet.. ik heb hem namelijk 3 maart gestuurd.. dus moet er nu ongeveer zijn denk ik :)! Maar iig nog heeeeeel veeel plezier.. !! En de groetjes daar !!

    Liefs! X

  • 14 Maart 2012 - 21:31

    Marijn:

    Hoi leoni! Wat leuk om te lezen dat jullie je zo goed vermaken. De cultuur is daar echt helemaal anders. Zo'n Holi Phagwa feest lijkt me wel heel mooi en leuk om een keer te zien. Gisteren is jou kaartje aangekomen, echt super leuk! Heb je van ons ook al een kaartje gehad? We hebben er al een paar gestuurd. Nog heel veel plezier en doe ze de groetjes daar!

    Dikke X

  • 14 Maart 2012 - 21:48

    Janneke:

    Wat goed om te horen dat je het naar je zin hebt!!! En wat gaaf om zo een cultuurfeest mee te maken, vooral met dat poeder. Nou als je terugkomt kunnen we samen gaan salsa dansen want ik krijg nu ook latin les, echt pittig! En zijn de kinderen druk ja? Daar wil ik meer over horen:). En over je 10 huisgenootjes... hmm misschien maar een keer skypen? ik ben j.aussems. X en veel liefs uit de Kets!

  • 15 Maart 2012 - 09:25

    Aukje:

    Klinkt goed zo allemaal in je verhaal joh! Geniet er maar lekker van :)

  • 15 Maart 2012 - 13:05

    Elise:

    SUPER LEUKE foto's, Leo!!
    Aan de foto's te zien gaat alles lekker ontspannend. Houden zo!!!
    En jeetje mineetje wat ik ook zag op een van je foto's is, dat de huishoudelijke werkjes je goed af gaan!!! haha.
    Blijf genieten.....
    dikke kus


  • 15 Maart 2012 - 16:42

    Mama:

    hoi leoni wat een mooi verhaal wij vinden het heel fijn dat je zo aan het genieten bent!!! Wat een mooie foto,s op facebook vooral het uitstapje in de jungle. Ik krijg steeds meer zin om te komen!!! mama xxxxxxxxxxx

  • 21 Maart 2012 - 22:34

    Angelie:

    Hai wat goed te lezen dat je het goed maakt. Het enthousiasme straalt ervan af. Zo zie je maar hoe mooi en leuk Suriname is. Het lijkt er altijd feest te zijn. Geniet maar volop voor je het weet sta je weer op Nederlandse bodem.
    Lieve groetjes uit de kets.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage in Paramaribo!

Recente Reisverslagen:

19 Mei 2012

Byebye Suriname!

02 Mei 2012

Bezoek!

14 April 2012

Pasen en Curacao!!

28 Maart 2012

Stage en Galibi

14 Maart 2012

Een paar weekjes verder, Holi Phagwa en Botopasi!
Leoni

Samen met Bram ga ik op reis naar Azië!

Actief sinds 14 Dec. 2011
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 13991

Voorgaande reizen:

04 September 2016 - 04 September 2016

Backpacken 2.0

04 April 2013 - 08 Augustus 2013

AZIE!!

07 Februari 2012 - 20 Mei 2012

Stage in Paramaribo!

Landen bezocht: