Stage, carnaval en andere dingen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leoni Gils - WaarBenJij.nu Stage, carnaval en andere dingen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leoni Gils - WaarBenJij.nu

Stage, carnaval en andere dingen!

Door: leonivangils

Blijf op de hoogte en volg Leoni

21 Februari 2012 | Suriname, Paramaribo

Hello everybody!

Na de vele verzoeken hier dan weer een verslagje ;)

We zijn inmiddels al weer 1,5 week verder! Ik zal proberen te vertellen wat ik nog allemaal gedaan heb. Zondag zijn we dus met Harold, de vader van onze huisbaas die hier nu ook is, op pad geweest. We vertrokken al vroeg want het was een eindje rijden. We wilden naar Brownsberg gaan, dat is een natuurgebied waarbij je uitkijkt over het Brokopondomeer. Helaas zijn we hier nooit gearriveerd, het had de dag ervoor namelijk best veel geregeld en hierdoor waren de wegen slecht. Een tegemoet komende auto vertelde ons dat er een stukje verder 3 auto’s vast waren komen te zitten, we konden dus niet verder! Jammer, maar de tocht zelf was ook al mooi. Met de auto door de jungle en hobbelige paadjes, leuk! We zijn toen weer een stukje terug gereden, naar Klaaskreek (dorpje). Hier hebben we rondgelopen en we hebben met een bootje over de Surinamerivier gevaren, erg mooi! Ook hebben we nog een ander dorpje bezocht, New Lombe. Bij Klaaskreek werd er toevallig een feest gevierd in het hele dorp, een soort afsluiting van het Nieuwjaar. Alle mensen waren in de zelfde kleding, leuk om te zien! Hierna zijn we weer naar huis gegaan want de volgende dag begon onze stage!

Ik heb nu alweer 1,5 stage gelopen op de St. Jozefschool. De school heeft alleen de groepen 3 t/m 8, de kleuterschool is hier nog apart. Van alle groepen zijn er twee, een gemiddeld grote school dus. Sietske en ik komen allebei in de derde klas, groep 5 in NL. Dit is wel handig omdat onze scriptie ook gaat over het onderzoeken waarom de leerlingen in de derde klas erg achteruit gaan met rekenen. We kregen wel gelijk te horen dat deze 2 klassen de moeilijkste zijn van de school en dat de leerlingen meestal niet luisteren naar leraren van een andere afkomst. ‘Dat wordt wat’ dachten we…. Ook heeft 90% van de kinderen van onze school geen goede thuissituatie en komt uit eenoudergezinnen, heftig!

Het was in het begin (en nog steeds wel) heel erg wennen, alles is zo anders dan in Nederland. De manier hoe ze met kinderen omgaan, de manier van lesgeven, de lesstof zelf, etc. Ik heb ook al wat lessen kunnen geven, dat ging gelukkig goed, het zijn leuke kinderen :) Ik hoop dat wanneer ik straks nog meer lessen kan geven ik ook meer mijn eigen ding kan doen. Wat wel heel leuk is om te zien vind ik, is dat de hele school elke ochtend gezamenlijk start met de vlaggenparade. Ze hijsen hierbij de Surinaamse vlag en zingen het Surinaamse volkslied. Daarna zingen ze met de hele school nog wat andere liedjes en sluiten ze af door te bidden. Dat doen ze hier trouwens heel veel: aan het begin van de dag, voor de pauze, na de pauze en als ze weer naar huis gaan.

Vrijdag heb ik op stage ook carnaval gevierd! Ook weer heel anders dan in Nederland, weinig kinderen verkleed, maar het was wel gezellig! Die kinderen hier kunnen al dansen joh, niet normaal. Dan zijn wij Nederlanders echt een stelletje houten klazen haha. Zelfs de kinderen uit groep 3 dansen al alsof ze volwassen meiden zijn, helemaal met hun heupen enzo en dan heel serieus er bij kijken, echt grappig om te zien haha.

Vrijdagavond zijn we als afsluiting van de week heerlijk uit eten geweest bij Dok 204, een restaurant aan de Surinamerivier, erg mooi en lekker (en goedkoop)! Daarna zijn we zelf ons eigen carnavalsfeestje gaan vieren! Met wat improvisatie met onze eigen kleding en wat schmink hadden we al snel onze outfits bij elkaar! Eerst nog even langs de andere 4 pabo’ers geweest en daarna nog uit geweest in Touché, een gezellige avond!

Zaterdag lekker uitgeslapen en ’s middags voor het eerst gaan zwemmen! ’s Avonds hadden we ons alweer helemaal verheugd op een carnavalsparty bij ’t Vat, maar daar aangekomen zag het er toch wel erg leeg uit. Bleek het pas de week erop te zijn! Dan hebben we het nu in ieder geval nog tegoed haha. We zijn nog even naar een andere tent gegaan en we hebben nog bij ’t Vat op terras gezeten :) De zondag hebben we rustig aan gedaan, uitgeslapen, gechilled en uit eten geweest bij Jiji’s. Uit eten is gemiddeld 10 euro per keer, dus we hebben voorgenomen om 2 keer per week te gaan mmmm.

We hebben nu nog niet zo heel veel gedaan, maar we hebben nog een heleboel dingen op ons lijstje staan! We proberen dat we straks misschien meer connecties hebben zodat we tripjes goedkoper kunnen doen. Ook gaan we vanaf maart twee keer per week salsalessen nemen, haha dat wordt echt een grap! En ik zit er ook over te denken om een cursus Spaans te doen. Ik heb vorig jaar Spaans gedaan met mijn minor en het lijkt me wel leuk als ik dat weer op kan pakken (als het op goede tijden
is en niet te duur haha).

Ik heb in het begin wel wat dipjes gehad, ik dacht echt ‘wat moet ik hier zo lang doen’ en had een heel onrustig gevoel, dat ik veel dingen wil doen enzo. Maar nu ik hier alweer 2 weken zit gaat dit echt al veel beter! Ik kan al beter relaxen en me aanpassen aan het leven hier. Dus het komt helemaal goed!! Op dit moment is het alleen wel jammer van het weer, veel regen! Maar het blijft wel warm natuurlijk. Hopen dat het snel weer wat beter wordt!

Ik ga er nu maar weer een einde aan maken! Ik zal proberen de site een beetje up to date te houden ;)

Bedankt trouwens allemaal voor alle berichtjes, erg leuk! Ik heb ook al met verschillende mensen geskyped, gezellig! Ik wil graag op de hoogte blijven van iedereen in Nederland en alle (carnavals)verhalen! Jullie mogen me trouwens ook altijd brieven schrijven he, of pakketten opsturen haha ;) Frederik Derbystraat 123, Paramaribo!


Tot snel weer!

xxxxxx


Ps. De foto's volgen snel! Mijn camera was helaas kapot gegaan, maar ik zal snel wat foto's van de anderen uitzoeken en hierop plaatsen!

  • 21 Februari 2012 - 19:52

    Janneke:

    Doe maar luxe, twee keer per week uit eten haha!! Wat een leuk verhaal over je stage.. Ik zou daar dus geen dansles moeten gaan geven, dan lachen ze me uit haha! Fijn dat het steeds beter gaat! Succes weer deze week en geniet. Carnaval was gezellig, vandaag 10,5 uur gewerkt in de Efteldingen.. LANG! Veel liefs! Janneke

  • 21 Februari 2012 - 22:48

    Elise:

    Hoi Leo,

    Ik zag op facebook dat je een verslagje had geschreven. Ikke natuurlijk heel nieuwsgierig......en gelijk gaan kijken. Als je niet door wilt gaan met het onderwijs, kan je altijd nog schrijfster worden. Gezellie om te lezen!
    Ik snap het heel goed dat het allemaal heel erg wennen is in het begin.Maar over een tijdje wil je niet meer terug .....Let maar op!!

    Leuk dat je nog genoeg tijd over hebt om andere dingen te ondernemen.
    Ben dus ook heel benieuwd naar de
    foto's.

    Zet hem op Leo....en geniet er vooral van!

    lieve groetjesssss

  • 22 Februari 2012 - 13:07

    Simone:

    Super nice om te horen dat het goed met je gaaat! :D hahaa ik moest wel lachen over die kinderen die zo goed kunnen dansen.. lekker los met de heupjes!! dat zal inderdaad wel :) ! en het zal wel moeilijk zijn ja even omschakelen naar andere soort kinderen in de klas.. met een andere achtergrond en andere cultuur. Wel leuk dat je zoveel plannen hebt om leuke dingetjes te doen! Moet je ook zeker doen! en af en toe lekker relaxen gaat je ook goed af zo te horen! Nou leo nog heeelv eel plezier en succes! |Ik spreek je snel! XXX

  • 22 Februari 2012 - 20:15

    Mama:

    hoi leoni

    Ik heb met plezier je verhaal gelezen en wij zijn blij dat je al beter kan relaxen. Wij blijven natuurlijk helemaal op de hoogte via skyp dit is echt een geweldige uitvinding!!! Leoni wij zijn trots op je het is toch een heel avontuur die stage in het verre suriname. Morgen komt sietske weer terug, fijn voor je. Veel plezier met de salsales leuk voor jullie!! Leoni zet hem op en veel succes met je klasje .Tot op skyp!! mama papa xxxxxx

  • 23 Februari 2012 - 14:56

    De Berkes:

    Leuk dat het allemaal weer goed gaat! We hebben net Sietske op het vliegveld afgezet dus die komt er alweer aan! Maak er een leuke tijd van en zorg maar dat jullie er zelf wat van maken op de school :) Groetjes xx uit Kaatsheuvel

  • 24 Februari 2012 - 09:08

    Brechje:

    Hey Leo! Brokopondobabe :P haha

    Lees je verhaaltje nu pas, maar echt super leuk om te lezen! En super goed om te lezen dat je aan alle cultuur verschillen begint te wennen! Leuk dat je al zoveel bekeken hebt! Wel fijn dat het daar allemaal wat goedkoper is kan je lekker veel leuke dingen gaan doen! En 2x uit eten in de week klinkt helemaal goed! Kei leuk die salsa lessen! (zou ik ook wel willen!) Ben benieuwd hoe die gaan worden! en ben heel benieuwd naar je foto's! Ik kijk uit naar je volgende verhaaltje!

    We spreken elkaar snel! Xx

  • 26 Februari 2012 - 12:42

    Angelie:

    Wat leuk te horen dat het beter gaat. Brownsberg zeker nog een keer doen het is er geweldig maar ook bij ons was het een pittige tocht met Chris aan het stuur. En wat leuk te lezen dat je in de dorpen bent geweest waar ik de inventarisatie van zorg heb gedaan. Vanaf nu zul je per week meer gaan genieten. Het is een super idee om salsales te nemen en Spaans zo vul je de vrije tijd wat in.
    Heel veel lieve groeten van Angelie

  • 01 Maart 2012 - 18:55

    Els Van Loosdrecht:

    Hey Leoni,

    Leuk verslag weer.Gelukkig dat je al wat beter gewend raakt.Alles is er ook zo anders. Wel knap dat je al les geeft in zo' n vreemd land met hele andere gewoontes.
    Ben ook heel benieuwd naar je foto's!
    Heel veel succes en vooral heel veel plezier.
    Groetjes van ons uit waalwijk!

  • 01 Maart 2012 - 20:53

    Mieke Aussems:

    Leonie

    Leuk om te lezen en goed dat je je aan het inburgeren bent.
    Alle culturen hebben zo hun eigen gewoontes en dat is nu net zo leuk van reizen. van alles pik je wat op en neem je mee in je "rugzakje".
    Geniet van je stage, van je vrije tijd, het weer, het relaxen [want in Nederland komt er dat niet zo van].
    De groetjes uit De Kets van Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage in Paramaribo!

Recente Reisverslagen:

19 Mei 2012

Byebye Suriname!

02 Mei 2012

Bezoek!

14 April 2012

Pasen en Curacao!!

28 Maart 2012

Stage en Galibi

14 Maart 2012

Een paar weekjes verder, Holi Phagwa en Botopasi!
Leoni

Samen met Bram ga ik op reis naar Azië!

Actief sinds 14 Dec. 2011
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 13981

Voorgaande reizen:

04 September 2016 - 04 September 2016

Backpacken 2.0

04 April 2013 - 08 Augustus 2013

AZIE!!

07 Februari 2012 - 20 Mei 2012

Stage in Paramaribo!

Landen bezocht: