Pasen en Curacao!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leoni Gils - WaarBenJij.nu Pasen en Curacao!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leoni Gils - WaarBenJij.nu

Pasen en Curacao!!

Door: leonivangils

Blijf op de hoogte en volg Leoni

14 April 2012 | Suriname, Paramaribo

Bon bini!

Hoe is het daar allemaal in Nederland? Hier in Suriname is alles goed!!

Op onze nieuwe stage bevalt alles ook nog steeds goed! In de week van 26 maart zijn we heel de week naar stage geweest. Ik heb ook al een aantal lessen gegeven, dit gaat gelukkig goed! Ik moet wel een beetje wennen aan het lesgeven aan van die kleine kindjes, de laatste 2 jaar heb ik alleen groep 7/8 gehad. Toch vind ik dit ook wel heel erg leuk!

De week daarna stond op stage helemaal in het teken van paasvieringen. Maandag zijn we met de hele school naar de kerk geweest. De school had zelf heel de dienst in elkaar gezet en elke klas deed een voordrachtje, bijv. een toneelstukje, liedje of dansje. Leuk om te zien! Dinsdag had de school een paasbrunch georganiseerd voor mensen van het bejaardenhuis (‘seniorenburgers’ werden ze genoemd). De kinderen mochten de oudjes ontvangen, de brunch verzorgen en optredens doen. De oude mensjes waren echt super dankbaar, zo leuk om te zien! Ze hadden de dag van hun leven, echt geweldig vonden ze het. Ook de kinderen vonden het heel leuk, ze waren heel lief voor de oudjes. Woensdag hadden we nog een keer een brunch, maar nu met alleen het team van de school. Heel lekker en gezellig! En daarna hadden we dus officieel 2,5 week vakantie!!!

Woensdag ben ik op visite geweest bij Jasper, collega van de Efteling! Hij was hier 2 weken voor een studiereis en verbleef toevallig 2 straten verderop! Hij heeft ook nog een bezoekje gebracht aan mijn huis en we zijn nog op stap geweest! Heel apart om elkaar hier te zien, zo aan de andere kant van de wereld!

Verder nog wat andere dingen die we nog gedaan hebben: Op 31 maart zijn we met z’n allen naar een scholendansbattle geweest. Dit was super gaaf om te zien! Het was in een soort ‘stadion’ met tribunes. Verschillende scholen hadden dansen ingestudeerd en de besten konden een prijs winnen. Waar in Nederland meestal de meisjes zijn die dansen, waren het hier vooral de jongens. We waren zowat de enige blanken daar, ook wel apart om mee te maken! Een keer niet iets toeristisch maar écht iets van de cultuur van Suriname.

Die zondag daarna zijn we naar een beachfeest geweest, ‘Sunglam’. Super gaaf, alleen jammer dat er weinig sun was, maar vooral regen. Gelukkig werd het tegen de avond droog en hebben we toch nog goed kunnen feesten!

En zondag 8 april was het dan zover…!! Sietske en ik vertrokken naar Curaçao voor 5 dagen! We hadden er allebei super veel zin in, even er tussen uit (en weg van de regen, want het heeft veeeel geregend in Paramaribo!). Zondagochtend om half 6 werden we opgehaald met de taxi en om 10 uur vlogen we! Het is maar kort vliegen, dus we hadden nog een hele dag toen we aankwamen. We hadden een heel leuk appartementje 10 minuten lopen van het centrum, heel fijn! We hebben die dag een beetje Willemstad verkend, het was wel heel rustig door Pasen. ’s Avonds zijn we lekker uit eten geweest en daarna nog naar de bios, 2 minuten lopen van ons appartement! We zijn naar American Pie geweest, typisch Curacao’s (maar niet heus) haha. Wel leuk!

Verder hebben we in die paar dagen vooral heel veel gerelaxed! Lekker naar verschillende stranden geweest, echt super mooi met heel helder blauw water. Ook hebben we lekker door de stad gestruind en zijn we regelmatig uit eten geweest. Op dinsdag zijn we naar het Seaquarium geweest, een soort Dolfinarium maar dan veeeel mooier! Er waren allerlei soorten vissen, schildpadden, flamingo’s, etc. Sietske en ik hebben zelf een haai gevoerd (iehh!). Ook was er een zeeleeuwenshow, heel grappig echt lieve beesten. En natuurlijk een dolfijnenshow, echt super mooi!

We wilden eigenlijk een auto huren omdat dat het makkelijkst is, Curaçao is niet zo groot en zo kan je zelf overal heen rijden. Toen we aankwamen bij het autoverhuurbedrijf kon dit helaas niet doorgaan. We waren nog geen 24 dus dan moesten we 1000 gulden (=400 euro) borg betalen en dat hadden we niet. Jammer! In Suriname nemen we overal de taxi voor omdat dat daar heel goedkoop is, dat is in Curaçao niet het geval. We hebben toen alles met de busjes gedaan, dat ging ook goed en is heel goedkoop. We zijn ook één dag naar de Westkust van Curacao geweest, hier zijn allerlei super mooie strandjes. Wij gingen naar ‘Klip’. We werden door de bus gedropt in the middle of nowhere, tussen de cactussen in het dorre landschap. Na een stukje lopen kwamen we aan bij een super mooie baai! Echt een plaatje uit een tijdschrift, niet normaal mooi! Het water was echt super helder en je kon zo alle tropische ‘aquarium’vissen zien zwemmen, super gaaf!

De dagen vlogen echt voorbij en helaas komt aan alles een eind… Donderdag middag om 17.00 stonden we alweer op het vliegveld, terug naar Suriname! We hebben echt heerlijke dagen gehad, echt een vakantiegevoel! Ondanks onze ongeruste ouders ben ik toch heel blij dat we het gedaan hebben en dat we weer heelhuids terug zijn in Paramaribo!

Nu heb ik hier nog 1 week vakantie, heerlijk! En...... ons ma komt vandaag aan in Suriname!!! Ik ben heel benieuwd hoe ze het zal vinden! Wel heel leuk dat ik kan laten zien waar ik woon, stage loop, etc. Ook gaan we leuke tripjes maken, zoals woensdag voor 3 dagen naar Anaula! Ik heb er heel veel zin in!

Xxxx Leoni

• 14 April 2012 - 18:24

Aukje:

Hee! Klinkt weer goed allemaal Leo! En fijn dat jullie het zo leuk hebben gehad in Curacao! :) Veel plezier met jullie mam komende week! xx

• 14 April 2012 - 19:47

Simone:

Helloo! Super nice om weer te lezen, wordt er zelf al helemaal enthousiast van haha! Echt zooo gaaf dat je lekker naar Curacao bent geweest! Toevallig ben ik nu ook daar aan het kijken voor stageplaatsen :)! En goedgekeurd dus ?:P is ook veel criminaliteit daar toch? Vandaar waren je ouders waarschijnlijk ongerust haha, begrijpelijk ook uiteraard! Iig heeel veel plezier met je mama! zal wel heel leuk zijn om haar weer te zien en haar Suriname te laten zien :)!! X from Holland!

• 15 April 2012 - 09:05

Bojoura:

Hey Leo,

Wauw, dat klinkt allemaal geweldig zeg! Ik denk dat je echt wel heimwee gaat krijgen als je weer in Nederland bent :-) Superleuk om te lezen wat je allemaal doet!
    Tot snel xxxx

• 15 April 2012 - 09:19

Elise:

SUPER, wat je hebt ondernomen!!!
    En je gaat weer een SUPER tijd tegemoet samen met je moeder! Heel veel plezier saampjes.

dikke kus

ps doe je moeder de groetjes van me.

• 15 April 2012 - 18:54

Janneke:

:D

• 15 April 2012 - 20:12

Nina:

Whaaaa zo leuk, Curacao!! Ben jaloers.
    Maare, je verhalen klinken zo leuk. Ben blij dat alles goed gaat, ook met stage!
    Heel veel plezier met je ma Lezjo..
    En tot Skypse.
    xxxxxxxxxxxxx

• 18 April 2012 - 13:19

Els:

Wauw Leoni,wat heb jij al veel meegemaakt. Erg leuk naar Curaçao.
    Geniet van de twee weken met je moeder.
    Liefs Els en de rest...

• 25 April 2012 - 10:26

Elke:

He Leoni,
    Gaaf hoor, alle dingen die jullie doen en meemaken!
    Veel plezier nog!

xx Elke

• 26 April 2012 - 15:07

Hannie :

Hoi Leoni en Dian,
    Nog een paar hele fijne laatste dagen samen met je mam en veel succes met je verdere stage en.... lekker genieten hè?!