Bezoek! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leoni Gils - WaarBenJij.nu Bezoek! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leoni Gils - WaarBenJij.nu

Bezoek!

Door: leonivangils

Blijf op de hoogte en volg Leoni

02 Mei 2012 | Suriname, Paramaribo

Hola mis amigos!

Hoe gaat het met jullie? Lekker Koninginnenacht+dag gevierd?! En vakantie aan het vieren?

Mijn vakantie zit er helaas alweer op! :( Het was echt super leuk!!

De vorige keer schreef ik dat ons ma die dag aankwam. Ze is hier samen met Karien 13 dagen geweest en dat was echt super!!! De eerste week had ik nog vakantie en hebben we samen veel leuke dingen kunnen doen. De eerste dag dat ze hier was (zondag 15-04) was alleen een beetje minder… Sietske en ik waren die donderdagavond ervoor teruggekomen van Curaçao. Op die dag had Sietske allemaal uitslag gekregen, rode vlekjes. Daarna kreeg ze ook koorts erbij. Wij dachten dat het een zonnesteek was omdat we zo veel in de zon hadden gelegen op Curaçao. Toen die zondag ons ma en Karien op bezoek waren lag Sietske nog ziek op bed. Karien zei bijna gelijk ‘Heb je misschien geen Dengue?’. (Dat is een tropische ziekte die je over kan krijgen via een mug en het heerst nogal hier in Paramaribo.). Daar hadden we eigenlijk nog niet aan gedacht! Alle symptomen klopten wel, dus we zijn toen gelijk naar de huisartsenpost gegaan om bloed te laten prikken. Na een uur kregen we de uitslag en het was dus inderdaad Dengue. De dag daarna nog een keer terug geweest om weer bloed te laten prikken, maar de bloedwaardes waren gelukkig al gestegen. Het is een soort heftigere vorm van griep, dus even goed uitzieken. Gelukkig was het niet heel ernstig, maar toch was het super jammer omdat Sietske zo geen leuke dingen met ons mee kon doen!

Nu even een verslagje met wat we allemaal (ongeveer) gedaan hebben:

Maandag zijn we naar Whitebeach gegaan, een aangelegd strandje aan de Surinamerivier waar je lekker kan zwemmen en chillen! Toen we aankwamen regende het kei hard, maar gelukkig werd het snel droog en hebben we nog een lekker relaxt dagje gehad!

Dinsdag zijn ons ma, Karien en ik gaan fietsen. We waren in totaal met z’n vijven; wij drieën en dan nog met een gids John en een ander Nederlands meisje die nu hier in Suriname werkt. We fietsten eerst even door Paramaribo zelf, hier kregen we hier en daar wat uitleg. Daarna staken we met een bootje met fietsen enal erop de Surinamerivier over, naar het district Commewijne. We hebben hier een heel eind rondgefietst, het is echt heel mooi daar. Veel rustiger en groener dan in Paramaribo. Daarna gingen we door naar Peperpot. Dit is een natuurpark. Vroeger was het een koffieplantage maar nu is het meer een jungle. We gingen hier doorheen fietsen, dat was echt super mooi! We zagen nog super veel aapjes van de ene kant van het pad (waar wij op stonden) naar de andere kant van het pad springen, via de bomen. Ook zagen we allerlei soorten planten, bomen, vlinders en vogels, super mooi! John onze gids liet ons nog zien hoe de cacaoplant groeit en hoe de cacaobonen groeien en ook hoe koffiebonen groeien. Daarna gingen we naar een oude koffiebonenfabriek, mooi om te zien!

Woensdag t/m vrijdag zijn we naar Anaula geweest, een nature resort in het binnenland van Suriname. Helaas kon Sietske niet mee door de Dengue… Het was echt super mooi daar, midden in de jungle van Suriname lag ons resort. Hier kan je zien hoe het eruit ziet: http://www.anaulanatureresort.com/nl/gallery/lodges. Die woensdag hebben we lekker gechilled bij het zwembad en zijn we ’s avonds nog op kaaimannentocht geweest. We gingen kaaimannen spotten, maar door het hoge water waren ze helaas moeilijk te vinden. Toch hebben we er nog twee gezien!

De volgende dag zijn we een dorpswandeling gaan maken door het dorp New Aurora. Het is echt een soort ‘Afrikaans’ dorp met allemaal hutjes, de mensen leven heel primitief. We hebben het schooltje, de kerk en het vliegveld (=weiland) nog gezien. Het leek een beetje op het dorpje waar ik al eerder was geweest toen we in Botopasi waren. Voor ons ma was alles nog helemaal nieuw natuurlijk, ze vond het helemaal geweldig en keek haar ogen uit. Ze wilde het liefst alles op de foto zetten, maar de mensen stellen dat niet zo op prijs haha. Die middag hebben we ook nog een wandeling door de jungle gemaakt en hierbij veel uitleg gekregen voor allerlei bomen en planten. Ik heb zelfs in de jungle nog aapjes gevoerd, super leuk! Die avond was er nog een Surinaamse dansvoorstelling. Dit was ook heel apart om te zien. Ik werd zelfs uitgenodigd om mee te dansen haha.

Vrijdag zijn we ’s ochtends nog naar kostgrondjes (soort moestuintjes) gaan kijken waarop allerlei Surinaamse dingen werden verbouwd. Daarna was het helaas alweer tijd voor de terugreis. Het was echt super!

Die zaterdag en zondag hebben we het rustig aan gedaan. We zijn gaan shoppen bij de Hermitagemall, hebben lekker gezwommen bij het Guesthouse van ons ma en Karien, naar de Petrus Pauluskerk geweest (hele mooie kathedraal, helemaal van hout gemaakt), naar de markt geweest en allemaal Surinaamse producten gehaald om mee te koken, lekker geluncht, etc! Echt een vakantiegevoel!

Maandag 23 april was onze vakantie helaas voorbij en begon de stage dus weer! Ons ma en Karien waren twee dagen naar Matapica om schildpadden te zien. Op stage is het nog steeds heel leuk. Ik geef nu ongeveer drie lessen per dag en dat gaat goed. Het zijn echt super lieve kindjes en mijn mentor laat me heel vrij in alles. Dinsdagavond zijn we nog even bij ons ma en Karien in het Guesthouse op bezoek geweest om te vragen hoe het was geweest. Woensdag is onze scriptiedag dus een vrije dag! De laatste dag dat we iets konden doen samen. Eerst hadden we met Merel geskyped want die was jarig, dat was leuk! Daarna zijn we naar Steps gegaan, een heeeeele grote schoenen/slipperwinkel waar we nog even inkopen hebben gedaan. Nog even boodschappen gedaan, bij ons gelucht en ’s middags gechilled bij het guesthouse. ’s Avonds nog lekker met z’n vieren uit eten geweest bij Jiji’s aan de waterkant. Gezellig!

Donderdag zijn ons ma en Karien langs geweest bij mij op stage. Ze hadden nog allerlei spulletjes voor de kinderen meegenomen en uitgedeeld, hier waren ze erg blij mee! We hadden nog spelletjes gedaan en liedjes gezongen, dat was erg leuk! Ook kregen de kinderen nog snoepjes, dropjes in een schatkistje. Sommige kinderen vonden het heel vies hahaha. Daarna moesten ze gaan, weer naar het vliegveld! Het is echt super snel gegaan! Gelukkig vonden ze het heel erg leuk, en ik ook!

Vrijdagavond hebben we nog gezellig gebarbecued met ons zevenen, de ouders van Eva, Kalli (die hier bij ons woont) en Jeff onze vaste taxichauffeur. Was erg gezellig en lekker! Zaterdag een chill dagje met ’s avonds uit eten en daarna stappen in de Zsa Zsa Zsu, leuk! Zondag had Angelique een heerlijk ontbijtje voor ons gemaakt met zelfgemaakte quiche, cakejes en brood mmm!

Deze week is het weer een korte stageweek! Deze maandag wel naar stage geweest, maar dinsdag vrij ivm de dag van de arbeid! Nu konden we mooi Koninginnedag/nacht hier vieren! We zijn met z’n allen eerst naar Zus&Zo geweest. Hier waren alle Nederlanders verzameld haha. Er trad een leuk bandje op, erg gezellig! Daarna zijn we met de partybus door de stad gaan rijden! Een waar begrip hier in Suriname. Je gaat met z’n allen in een grote, open bus staan, muziek aan en party’en maar! Leuk om meegemaakt te hebben! De bus zette ons af in Touché, waar we nog verder gefeest hebben. Een geslaagde Koninginnedag!

Verder niet veel bijzondere dingen meer gedaan, we moeten ook veel aan onze scriptie werken. Minder leuk maar moet gebeuren! Gelukkig gaat het wel de goede kant op!

Ik ga er maar heel snel een eind aan breien want ik zie dat het alweer veel te lang is geworden! Tot snel allemaal, over 2,5 week ben ik alweer thuis!! Jaja de tijd gaat snel!!!

Komen jullie me allemaal ophalen van Schiphol? Gezellig!! Tot dan ;)

Xxxxxx

Ps. Nog een niet-leuk nieuwtje: onze andere kat, Lola, is ook doodgereden :( Eerst hebben we 15 jaar katten, gebeurd er nooit iets, en nu zijn ze allebei super snel dood! Zo jammer :(

• 02 Mei 2012 - 21:42

SIMONE:

LEONIIIIII Wat leuk om weer je verhaaltje te lezen!! Super leuk dat je mama langs is gekomen! Wel heel jammer van Sietske, wens haar maar beterschap! ff goed uitzieken inderdaad. Leuk dat jullie zoveel hebben onderneemt, en jullie mam Surinama ook zo heeft leren ontdekken. Chill dat je ook gewoon koniginnedag hebt kunnen vieren :)!

Moest je btw niet lachen toen je lingo keek :P! ELEKANT, HOEZO hahahaa

Meid.. geniet nog de laatste 2.5 week!! Nu je nog kan hahaa! Heeeeeel veeel plezier en sluit het avontuur mooi met zijn alle af!
    xxx

• 02 Mei 2012 - 22:07

Natasja:

Nou Leo, dat kattennieuws is niet leuk zo aan het eind van je verhaaltje:(

• 03 Mei 2012 - 09:33

Brechje:

Leo!! Woow wat gaat de tijd toch snel! Voor me gevoel zijn jullie nog maar net weg en over 2 en halve week zijn jullie al weer thuis! Weer heel erg leuk om je verslagje te lezen! En ik heb je nieuwe foto's op facebook gezien! Volgens mij heb je lieve stage kindjes (tenminste zo zien ze eruit! haha) Super leuke / mooie dingen hebben jullie weer gedaan! Nog even knallen voor de scriptie en dan komt het helemaal goed! En dan is er weer gumbet in het vooruitzicht!! Tot over een paar weekjes!! Liefs

• 03 Mei 2012 - 13:57

Mama:

Lieve Leoni

het was helemaal geweldig in suriname !!! Wat hebben we genoten samen van de mooie natuur, t fietsen ,lekker uit eten, de markt, samen koken , zwemmen enz. Ik ben heel blij dat ik gezien heb waar jij 3,5 maand gewoond hebt. Karien vond het ook super. Tot snel!! voor je het weet ben je weer thuis..

xx Mama

• 03 Mei 2012 - 14:35

Nina:

Lezjooooo!!
    Wat een leuk verhaal alweer... Fijn dat het zo leuk was met je ma..:)
    Grappig dat ze daar ook Koninginnenacht vieren, haha!!

Neeee toch, Lola!!! :(

succes nog met je scriptie, en tot heeeeeel snel alweer!!!! Jeeeej!!
    xxxx

• 06 Mei 2012 - 19:02

Janneke:

Hey Leo,
    wat een avonturen weer zeg!! de katten kunnen je blijkbaar niet missen en zijn niet meer geconcentreerd! Balen. Wel leuk dat je moeder is geweest, heeft ze ook nog iets van je stage gezien? Ik hoop dat Sietske weer beter is! Balen maar hoort er ook bij in het buitenland. Geniet nog van je laatste weekjes!! En maak veel foto's met de kids en filmpjes!!
    Kus Janneke

• 08 Mei 2012 - 07:41

Elise:

Hoihoi,

Pffffff....Wat is de tijd toch supersnel gegaan...Nog even en je bent weer in ons mooie Nederlandje! Ik lees dat je volop geniet en de foto's bewijzen dat!
    Maak er de laatste weken nog maar flink een feestje van!!!

Nog een klein vraagje; als je de koffer gaat inpakken...stop er ook de zon in! Want die zien we hier nog niet.

Geniet van je laatste weken in Suriname!
    Lieve groetjes x

• 09 Mei 2012 - 16:50

Jolanda Van Heijst:

hoi leonietje,
    Bedankt voor je kaarten ze zijn vandaag aangekomen(9 mei)mooi op tijd.Wat een verhalen weer en we hebben natuurlijk alle fotos van mama gezien.Wat een prachtige natuur hebben ze daar en een lekkere temperatuur dat wordt afkicken meisje of stop de zon maar in je koffer zo als Elise vraagt!!!! Wij zijn er heel hard aan toe.De mei vakantie was heel gezellig en was natuurlijk weer veel te kort.Leo we tellen de dagen af tot je weer thuis bent want we hebben je natuurlijk wel een beetje gemist met z'n alle!!!!!!!!tot zondag 20 mei we kunnen helaas niet naar schiphol komen maar we zien je s'midags thuis wel.heeeeeeel veel groetjes van ons allemaal en geniet nog van je laatste dagen.Ook heel veel groetjes aan Sietske
    jolanda xxx

• 11 Mei 2012 - 12:25

Elske:

Heeee meid!

Had ik net n heel verhaal getypt, was ik vergeten mn naam in te vullen :S grrr..!! maar goed, dan maar weer opnieuw!

Ik moest echt lachen toen ik las dat je ook nog aan jullie scriptie moest werken!! ik d8: Ja ga maar eens wat werken ja! Ipv vakantie houden en vrij zijn ;) :P hahah Wel natuurlijk leuk om te zien dat jullie zo optimaal genieten!

Maar ik heb mn scriptie akkoord en de presentatie ging heel goed, dus dat gaat bij jullie ook zeker goed komen! Ik kijk er wel echt naar uit om jullie weer terug te zien want ik mis jullie wel echt heeeeeel erg nu!! Het is wel lang genoeg geweest nou ;)! Ik zie je op schiphol en ik breng 'Hello Goodbye' mee :P haha

xxx Liefs!

• 16 Mei 2012 - 18:34

Elise:

Nog een paar dagen genieten....Dan de koffers pakken en van iedereen afscheid nemen. Dat zal niet mee vallen...
    Leo een hele goede vlucht terug naar Nederland.
    lieve groetjes,
    Elise