Byebye Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leoni Gils - WaarBenJij.nu Byebye Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leoni Gils - WaarBenJij.nu

Byebye Suriname!

Door: leonivangils

Blijf op de hoogte en volg Leoni

19 Mei 2012 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal!

Hier dan mijn aller laatste verslagje vanuit Paramaribo…. Vanmiddag om 17.45 (22.45 Nederlandse tijd) vliegen we met z’n zevenen weer richting het koude Nederland, waar we om 07.30 op Schiphol zullen landen!

Wat is de tijd SNEL gegaan! Niet normaal! Aan de ene kant lijkt het alsof ik hier pas ben, maar aan de andere kant lijkt het ook alsof ik hier heel lang ben geweest omdat ik zoveel heb meegemaakt. Ik kan het niet uitleggen, heel raar. Zoals bijvoorbeeld de eerste week, ik dacht echt ‘waar ben ik nu beland’ en ‘moet ik hier echt 3,5 maand zitten?’. Gelukkig zag ik al snel hoe leuk het hier is! Dat gevoel lijkt alweer jaren geleden. We hebben super veel leuke dingen gedaan. Ook ben ik heel blij dat ik nog van stage gewisseld heb, want mijn tweede stage was echt super!

Ik zal nog even kort vertellen wat ik de afgelopen twee weken nog beleefd heb. De meeste tijd heb ik besteed aan stage en het werken aan mijn scriptie. We hebben er hard aan gewerkt en zijn goed op weg! Naast deze twee dingen hebben we ook veel andere leuke dingen gedaan. Zo zijn we vrijdag 4 mei naar de bioscoop geweest, naar de film ‘The Lucky One’ met Zac Efron. Mooie film!

Die zaterdag hebben we nog een ‘Walking Dinner’ gehouden. Wij hadden het hoofdgerecht en hadden ons huis omgetoverd tot snackbar ‘De Gouwe Fred’ (afgeleid van de Frederik Derbystraat waar we in wonen). We zijn de hele middag bezig geweest met zelf aardappels schillen, friet snijden en alles voorbakken. Uiteindelijk mocht het resultaat erg zijn, het was erg lekker en gezellig!

Zondag 6 mei zijn Sietske en ik naar de Paramaribo Zoo geweest, dit kunnen we ook weer van ons lijstje afstrepen haha. Het is niet super groot, maar toch leuk om gezien te hebben! Die maandag zijn we weer naar de bioscoop geweest, dit maal naar ‘Think like a man’, ook leuk!

Verder in die week vooral stage en scriptie, lekker thuis gegeten en spelletjes gedaan met z’n allen. Vrijdag 11 mei ben ik met de klas naar de brandweer geweest. Een leuk tripje, de kinderen mochten allemaal even spuiten met de brandweerslang, ze vonden het geweldig! ’s Avonds met Malou, Eva en Sietske uit eten geweest bij Zus&Zo, lekker! Zaterdag zijn we naar Overbridge geweest, een aangelegd strandje aan de Surinamerivier. Hier hebben we heerlijk gerelaxed, gezond en gezwommen. We troffen het met het weer, de hele dag geen regen! En de laatste tijd regent het hier bijna elke dag! ’s Avonds nog gaan stappen in de Zsa Zsa Zsu en zondag een heerlijk relaxt dagje gehad!

Maandag (14 mei) was dus de laatste week hier aangebroken! Maandag en dinsdag nog naar stage geweest en voorbereidingen gedaan voor de cadeautjes voor het afscheid. En woensdag afscheid genomen op stage. De kinderen hadden optredens gedaan voor mij, ik had ze allemaal een tekening laten maken voor mijn stagekinderen in Nederland en ze mochten buiten spelen met de spulletjes die mn moeder voor ze had meegebracht (springtouwen, elastieken, handpoppen, etc.) Dat vonden ze erg leuk! Op t einde van de dag gaf ik ze mijn bedankje. Ik had allemaal foto’s af laten drukken die ik gemaakt had van de kinderen op stage (Bijv. met Pasen, bij de brandweer en gewoon in de klas). Hier had ik een grote collage van gemaakt, deze hangt nu al in de klas. Ze vonden hem helemaal geweldig! Verder had ik voor elk kind een zakje met daarin snoepjes, stickers, een kaart, twee klassenfoto’s en een potlood. Voor mijn juf had ik nog een klassenfoto in een fotolijstje en nog wat stickers enzo. Ze waren er allemaal erg blij mee!

Ik had ook nog cadeautjes gehad van de klas, een I love SU t-shirt, een horloge en een sarong (veel!) en van de school nog een houten plankje in de vorm van Suriname waar je sleutels aan kunt hangen en een pen van de St. Stephanusschool, erg leuk!

De kinderen vroegen allemaal aan mij wanneer ik weer terug kom naar Suriname, voorlopig niet lieve kinders ;) Wel heel jammer dat ik afscheid van ze moest nemen, ze waren allemaal super lief!

’s Avonds hebben we weer een walking dinner gehouden, nu heeft iedereen elke gang een keer gehad. Deze keer hadden wij het voorgerecht en hadden we ervoor gezorgd dat we er nu minder werk aan hadden haha: lekker stokbrood met kruidboter en tapenade! Als hoofdgerecht hadden Marlou, Angelique en Esli zelfgemaakte pizza en het nagerecht was bij de Beterwonenstraat: een heerlijke chocolade fondue, mmm! Daarna met z’n allen gaan uit geweest in Touché.

Donderdag lekker uitgeslapen en een beetje aangerommeld, ’s avonds uit eten geweest bij Jiji’s aan de Waterkant. En daarna met de partybus!! We hadden nu een eigen partybus voor met z’n 15en ongeveer. Hiermee gingen we een uur door de stad rijden, super vet! We werden afgezet bij Havana om daar nog verder te feesten!

Gisteren was de aller laatste (hele) dag. De hele dag bezig geweest met het opruimen van mijn kamer en het inpakken van mijn koffer, wat een hels karwei! Maar alles zit erin! Daarna zijn we nog met z’n zevenen uit eten geweest bij Zus&Zo, lekker! Na Zus&Zo nog naar de karaokebar geweest, super grappig! Jammer dat we die niet eerder ontdekt hebben!

Dadelijk gaan we nog even lunchen bij Lekker samen met de Beterwonenstraat en om half 3 vertrekken we dan echt richting het vliegveld…

Ik besef nu ook totaal nog niet dat ik straks weer in Nederland ben! Vooral tegen de kou zie ik heeeeel erg op! Ik hou echt van het lekkere warme weer!

Ook ga ik het relaxte leventje wel heel erg missen, niks plannen en wel zien wat je gaat doen! Heerlijk rustig! Maar natuurlijk heb ik ook wel weer heeeel veel zin om iedereen weer te zien en weer leuke dingen te doen! Heel dubbel is het!

Tot snel allemaal! En iedereen heel erg bedankt voor het reageren steeds op mijn site, via mail, facebook, sms en zelfs per post, super leuk!

Xxxxxx

Hieronder nog even op een rijtje wat ik wel en niet ga missen aan Suriname:

Wat ga ik missen:
- Het relaxte leventje, niks moet alles mag!
- Mijn stagekindjes
- Het lekkere weertje en het vakantiegevoel, inclusief slippers en zomerkleren
- Gezellig met z’n zevenen of elven leuke dingen doen!
- De mooie uitstapjes
- Lekker vaak en goedkoop uit eten

Wat ga ik niet missen:
- Kakkerlakken!!!! En andere vieze beesten, zoals ook bijvoorbeeld een vleermuis of een muizen in je huis!
- Het constante geroep (‘frisse avond sterretjes’), getoeter, kusgeluiden, etc van de mannen hier!
- Altijd afhankelijk zijn van taxi’s
- Dat het uitgaan pas zo laat begint (1 uur/half 2)
- Het ritueel voor je gaat slapen: insmeren met deet, zorgen dat je klamboe goed zit, ventilator aan en dan nóg gestoken worden!
- Rijst en bami, dat heb ik voorlopig wel genoeg op!



  • 19 Mei 2012 - 14:00

    Simone :

    Leoni!!

    Woow echt moeilijk heh ! Afscheid nemen! je hebt daar toch een leventje opgebouwd!

    Alvast een heeeeelee goede reis! ik hoop dat je wat kan slapen in het vliegtuig! & Als je volgende week of die week erop tijd hebt, sms maar dan daten we snel! (HIGH TEA HERE WE COME xD!)

    X Simone

  • 19 Mei 2012 - 14:08

    Janneke:

    Zo dat was hij dan alweer. Ik heb genoten van al je verhalen! Dankjewel dat je dit hebt gedeeld :). En afscheid nemen is inderdaad niet leuk, zeker omdat je weet dat je de meeste kinderen nooit meer zult zien! En wees gerust, het wordt deze week mooi weer. 20 graden is prima toch ;). Hele fijne reis toegewenst en tot snel!! Kus

  • 19 Mei 2012 - 14:15

    Natasja:

    Frisse avond sterretjes??? Hahahaha.. Hoe verzinnen ze het! Ik vind het wel leuk dat je terug komt Leo.. snel afspreken!!!

    Goede reis xx

  • 09 Juli 2012 - 16:10

    HELLO:

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage in Paramaribo!

Recente Reisverslagen:

19 Mei 2012

Byebye Suriname!

02 Mei 2012

Bezoek!

14 April 2012

Pasen en Curacao!!

28 Maart 2012

Stage en Galibi

14 Maart 2012

Een paar weekjes verder, Holi Phagwa en Botopasi!
Leoni

Samen met Bram ga ik op reis naar Azië!

Actief sinds 14 Dec. 2011
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 13986

Voorgaande reizen:

04 September 2016 - 04 September 2016

Backpacken 2.0

04 April 2013 - 08 Augustus 2013

AZIE!!

07 Februari 2012 - 20 Mei 2012

Stage in Paramaribo!

Landen bezocht: