Myanmar deel 2 - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Leoni Gils - WaarBenJij.nu Myanmar deel 2 - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Leoni Gils - WaarBenJij.nu

Myanmar deel 2

Door: Leoni

Blijf op de hoogte en volg Leoni

06 November 2016 | Myanmar, Mandalay

Hi everybody!

Het is alweer even geleden dat ik een blog schreef, ik stel het steeds uit... Teveel te doen hier! Inmiddels zijn we zelfs alweer een tijdje inVietnam :)

Deze keer het tweede deel van onze tijd in Myanmar!
We namen de nachtbus van Hpa An naar Kalaw, dit was niet zo’n pretje aangezien ik al binnen een half uur super misselijk was. Vergeten een reistabletje te nemen. De bus rijdt flink door over de hobbelige wegen vol bochten en je ziet niet waar je heen gaat. Toen ik had overgegeven luchtte dit gelukkig flink op en heb ik toch nog goed kunnen slapen.

Vanuit Kalaw hebben we en driedaagse trekking naar het Inle lake gemaakt, het grootste meer van Myanmar. Het was soms best zwaar (modderige paden, lange afstand, klimmen en dalen) maar vooral ook mooi en heel erg leuk! Dit kwam met name door de leuke groep die we hadden waar we drie dagen mee optrokken, ik zal even een omschrijving geven:

- Stacey en Olli (pas getrouwd stel) uit Londen
- Tina en Kathy, twee Duitse meiden
- Chris uit Londen
- Trent uit Los Angeles
- Ido uit Israël
- Kim (jongen) uit Zuid Korea
- Holly (49 jaar) uit Australië
- Onze gids Yumo; klein, schattig vrouwtje van 26 jaar

Super leuk om met zo’n diverse groep te reizen, je leert niet alleen de cultuur van Myanmar kennen maar door met elkaar te praten ook de verschillende culturen van deze andere landen. We hebben de eerste twee dagen volle bak gelopen (steeds ongeveer 23 km). De eerste dag door een soort bos/regenwoud en op modderige paden langs onder andere theeplantages. We hebben ook nog een heel stuk over een treinrails gelopen. De tweede dag liepen we meer door het heuvelachtige platteland. Het was heel mooi groen en we hebben plantages gezien van o.a. pepers, gember, kool en rijstvelden. We zijn langs een paar dorpjes gekomen en hebben veel waterbuffels en koeien gezien onderweg. Rond 17.00 stopten we met lopen en konden we douchen (lees water met een kommetje uit een grote bak koud water scheppen en over je heen gieten) en kregen we een heerlijk maaltje voorgeschoteld. ’s Avonds gezellig kletsen en niet te laat naar bed (half 10). We waren moe van het lopen en moesten de volgende ochtend weer om 07.00 aan het ontbijt zitten!

De derde dag hebben we maar een halve dag gelopen, vooral dalend richting het Inle lake. Na de lunch gingen we met een bootje het grote meer over. Het was heerlijk om lekker rondgevaren te worden en om je heen te kijken. We vaarden langs huisjes in het water, drijvende tuinen en zagen veel andere boten. Samen met Trent en Chris gingen Bram en ik naar hetzelfde hostel. We hebben die dag nog rongelopen op het festival wat in het stadje gaande was (heel hysterisch, grote markt en veeeeeel mensen). De tweede dag hebben we samen met een deel van de groep een bootje geregeld en hebben we ons rond laten varen op het meer. Elk dorpje op het meer heeft zijn eigen specialiteit qua werk en we hebben verschillende dingen bekeken zoals weven, sigaren rollen en een zilversmid. Leuk om te zien! We hadden gratis fietsen bij het hostel en we hebben verder veel rondgefietst en zo de omgeving verkend.

Na het Inle lake was Bagan aan de beurt! Dit is de bekendste bestemming van Myanmar, de stad met wel 1000 tempels. We hebben hier zelf rondgereden op een e-bike (elektrische scooter) en ook nog meegedaan met een e-bike tour die ons hostel organiseerde, hierdoor hebben we veel verschillende tempels gezien en zijn we ook meer te weten gekomen over de geschiedenis van Bagan. Dit was vroeger een hele belangrijke, rijke stad met wel 2000 tempels (de helft is nog over). Het mooiste van Bagan vond ik het uitzicht wat je hebt over alle tempels wanneer je op een hoge tempel staat. Je ziet dan een hele groene omgeving met allemaal oranje tempelpuntjes. Met name de zonsopgang (half 5 uit bed) was echt een hoogtepuntje! Je ziet het langzaam licht worden en op een gegeven moment komen ook de bekende luchtballonnen tevoorschijn, super mooi!

Hsipaw
Onze één na laatste bestemming in Myanmar, een klein dorpje in de bergen. Bram en ik zijn hier met behulp van een plattegrondje zelf naar een waterval gefietst/gelopen. Het was niet zo slim van ons om dit op het heetste moment van de dag te doen, zeker niet in combinatie met bergopwaarts fietsen/lopen. Vermoeiend en heet = vloeken en tieren (voor mij dan). Gelukkig was de waterval een hele mooie goedmaker! Hij was echt heel hoog en mooi en je kon er ook lekker zwemmen. Hier hebben we dus de rest van de middag gechilled. Ook was er in Hsipaw (je raad het al) een festival, het grootste van het jaar zelfs! Alle mensen uit Hsipaw en omliggende dorpen hadden praalwagens gemaakt versierd met spullen (borden, kussens, paraplu’s, gewoon ‘gebruiksvoorwerpen’) en briefjes met geld. Het was een hele grote muzikale optocht van wel 100 wagens. Alle mensen dansten bij hun wagen, sommige traditioneel met bijbehorende kleding, anderen juist weer op hippe muziek. We gingen samen met Olli en Stacey want zij waren nu ook in Hsipaw. ’s Avonds was er een grote markt met kermisattracties en ook een podium waar we naar verschillende optredens hebben gekeken (zang en dans). Gedurende de avond werd dit steeds minder tradioneel en dus steeds uitbundiger en uitdagender. Leuk om te zien!
Verder hebben we in Hsipaw nog een boottocht gemaakt samen met 4 andere Duitsers. We hebben ook nog gelopen door de natuur en plantages (en zagen heeeeeeel veel grote spinnen aahhh!) en een dorpje bezocht. Hsipaw was een leuk en relaxt plaatsje!

Mandalay
We sluiten Myanmar af in Mandalay, de tweede grootste stad. Ook hier zijn we samen met Olli en Stacey, gezellig! We hebben een tour gedaan naar omliggende dorpen, hier zagen we weer heel veel tempels. Voor ons is Myanmar echt het land van de tempels, het boeddhisme is hier enorm groot en heel belangrijk voor de mensen. Dit was dus wel een toepasselijke afsluiter. We hebben de zonsondergang bekeken bij een hele lange teakhouten brug en Bram en ik zijn nog naar een heel schattig poppentheater showtje geweest.

We hebben het heel erg naar ons zin gehad in Myanmar. Het is een prachtig land met mooie natuur, veel tempels en vriendelijke mensen. Het voelt nog echt authentiek en het reizen gaat er eigenlijk heel relaxed. Het is goedkoop, we hebben leuke andere backpackers leren kennen en zijn op mooie plaatsen geweest. Een aanrader om naar toe te gaan! En als je dat echt van plan bent zou ik niet te lang wachten voordat het massatoerisme Myanmar ook ontdekt.

Het is echt een korte samenvatting van wat we gedaan hebben, als ik alles op zou schrijven zou het een veeeeel te lang verslag worden. Hopelijk hebben jullie zo een indruk gekregen van onze tijd in Myanmar. De volgende update zal vanuit Vietnam zijn!

Heel veel groetjes van Leoni en Bram

• 06 November 2016 - 10:57

Brechje:

Hee Leo & Bram, ik vind het echt kei leuk om jullie reisverhalen te lezen! Volgens mij hebben jullie het goed naar je zin en komen jullie op super veel mooie plekken! De foto's op instagram maken het plaatje compleet! Jullie reis in Myanmar klinkt super fijn, heerlijk tussen de locals en weinig toeristen! Ik kijk uit naar jullie verslag van Vietnam! Liefs x Brechje

• 06 November 2016 - 16:44

Mama:

hoi Leoni

Leuk om je nieuwe verslag te lezen hoewel we alles al weten natuurlijk .Fijn dat alles zo goed gaat en dat jullie zo genieten,. Wij vinden het heel fijn dat we zoveel contact hebben via Facetime, whatsapp, blog en vlog. zo zijn jullie toch voor mijn gevoel dicht bij !!nog een fijne tijd in Vietnam Leoni.

veel liefs mama xxxx

• 06 November 2016 - 16:44

Mama:

hoi Leoni

veel liefs mama xxxx

• 08 November 2016 - 20:33

Pappa:

Hoi Leoni,
    Wat een mooi reisverhaal weer. Leuk om te lezen.
    Jullie zien veel mooie plekjes van de wereld.
    We wisten al veel natuurlijk via FaceTime.
    Maar toch leuk om het nog eens na te lezen.
    Geniet er nog van nu in Vietnam.
    XXX Pa