De eerste week in Myanmar - Reisverslag uit Ko Chang, Thailand van Leoni Gils - WaarBenJij.nu De eerste week in Myanmar - Reisverslag uit Ko Chang, Thailand van Leoni Gils - WaarBenJij.nu

De eerste week in Myanmar

Door: Leoni

Blijf op de hoogte en volg Leoni

05 Oktober 2016 | Thailand, Ko Chang

Mingalar bar! (=hallo in het Myanmarees)

Hoe gaat het met jullie in Nederland?

Wij zijn inmiddels alweer een week in Myanmar, dus tijd voor een nieuwe update!

De vorige keer vertelde ik dat we na Koh Chang weer terug naar Bangkok gingen. Hier hebben we drie dagen bij Tom in zijn appartement geslapen. Het was erg gezellig bij Tom, lekker als vanouds. Tom woont in Huai Khwang, weer een heel ander gedeelte van Bangkok dan dat wij al kenden. Hier komen nauwelijks toeristen. We zijn een avondje met Tom op stap geweest en zagen daar onder andere een drag-show haha, leuk om te zien! Verder hebben we vooral lekker samen gechilld, thee gedronken, gegeten, gekaart, etc. Een leuke hereniging!

Woensdag 28 september zijn we om 05.00 opgestaan want we vlogen ’s ochtends al vroeg naar Yangon, de hoofdstad van Myanmar. De eerste dag hebben we wat in de buurt rondgelopen maar verder niet heel veel gedaan omdat we moe waren van de korte nacht. We merkten gelijk dat Yangon weer een heel ander soort stad is dan bijv. Bangkok. Het is nog veel authentieker, niet op toeristen ingericht. Je komt ook amper andere toeristen tegen wanneer je door de stad loopt. Wij kregen er een beetje een soort ‘India gevoel’ bij. Op straat is het heel hectisch, het hele leven speelt zich hier af. Eetstalletjes, marktkraampjes, etc. Ook het verkeer is super druk (bijna alleen maar auto’s, geen scooters). Er zijn veel te veel auto’s waardoor het heel lang duurt om van het ene naar het andere punt in de stad te komen. En wil je oversteken, dan moet je eigenlijk maar gewoon beginnen met lopen tussen de rijdende auto’s door want anders kom je nooit aan de overkant.

De tweede dag in Yangon waren we weer helemaal uitgerust om dingen te ondernemen. We zijn naar een heeeeele grote overdekte markt gelopen. Hier verkochten ze bijv. Kleding, stoffen, sieraden, kunst en eten. De mannen lopen hier trouwens bijna allemaal in rokken, dat zijn Longhi’s, de traditionele kleding. De vrouwen hebben vaak lange rokken aan met een top van dezelfde stof, ziet er heel mooi uit! De Myanmarezen zien er allemaal heel verschillend uit, de ene lijkt meer Indiaas terwijl de ander er meer Thais of Chinees uitziet. Ook kauwen ze hier allemaal op bladeren met een smeersel en iets van kruiden erop. Hier krijgen ze een high gevoel van. Maar ook vieze rode spuug wat overal op de grond ligt en vieze rode tanden.
Verder zijn we deze dag naar hét hoogtepunt van Yangon geweest, de tempel Shwedagon. Deze ligt heel hoog in de stad en je moet zelfs nog met een lift naar boven. Het is een heel groot complex van verschillende tempels, heel veel boeddha’s en in het midden een grote, echt gouden, stupa van 100 m. hoog. Alles is van goud en pracht en praal, en hoe meer boeddha’s hoe beter. Het was heel mooi om te zien!

De volgende dag zijn we verder gereisd richting het zuiden, naar de stad Mawlamyine. Dit was een belangrijke stad toen Myanmar nog een kolonie van Engeland was. Dit is ook terug te zien in de verschillende oude gebouwen. Wat heel apart was om te ervaren was dat hier nauwelijks toeristen waren (nog veel minder dan in Yangon). Hierdoor kijkt écht iedereen je aan. We hebben het idee dat de Myanmarezen minder verlegen/bescheiden zijn dan de Thaise mensen. Dit is wel leuk, de meeste mensen zijn heel enthousiast als ze ons zien. Ze roepen en zwaaien naar ons en zijn heel vriendelijk. We zijn ongeveer 1,5 dag in Mawlamyine geweest. We hebben per fiets de stad verkend met de verschillende gebouwen (veel kerken, maar ook moskeeën en hindoeistische tempels). We kwamen toevallig uit bij een Hindoeistische viering en werden uitgenodigd deze bij te wonen. We weten niet waar het overging maar het had in ieder geval te maken met bananen (bananenbomen als versiering) en er werd muziek gemaakt en een soort ritueel uitgevoerd. Leuk om bij te zijn! Verder heeft Bram nog van locals leren vliegeren (hij leest nu het boek De Vliegeraar dus dat was wel toevallig en herkenbaar) en zijn we nog naar een mooie tempel geweest die heel hoog lag waardoor we een mooi uitzicht hadden over de omgeving. Hier werden we door een monnik gewezen op een festival dat die avond plaats zou vinden, net buiten het centrum. Hier hebben we uiteraard even een kijkje genomen! Het was één grote kermis met eetkraampjes en spelletjes, leuk om te zien. Op een veld stond een podium waar een populaire band optrad. Hier moest je wel weer extra entree voor betalen. Het was super druk hier en we waren (natuurlijk) weer de enige buitenlanders tussen alle honderden mensen, wat ervoor zorgde dat we een hele grote uitzondering waren en nóg meer werden aangekeken en zelfs mensen die ons wilden aanraken of Bram een hand wilden geven. Het voelt een beetje alsof je heel beroemd bent, maar dan alleen om je huidskleur. Een gek gevoel!

Na Mawlamyine kochten we voor 70 eurocent(!) een buskaartje naar Pha An, een plaatsje 2,5 uur verderop. Door deze rit konden we al genieten van de mooie omgeving met rijstvelden, af en toe een berg en de dorpjes en dieren (vooral geiten en koeien zie je veel langs de kant van de weg). Soms stopte de bus om mensen erin/eruit te laten en dan kwamen de verkopers van fruit en andere versnaperingen ook even de bus in om wat te verkopen, lopend met hun mand op hun hoofd.
Hpa An is vooral heel leuk door de mooie omgeving. We hebben een dag met een aantal anderen een tuktuk gehuurd. Deze bracht ons naar allerlei mooie bezienswaardigheden in de omgeving. Zo hebben we verschillende soorten grotten gezien die ook weer gebruikt werden als tempel. We zijn naar een heel hoog viewpoint gelopen (super zwaar, maar met een prachtig uitzicht). Bij de laatste grot konden we in 20 minuten van de ene naar de andere kant lopen. Wel op blote voeten (in de vleermuizenpoep) want de grot is heilig. Je moet ook overal je schouders en knieën bedekken. Boven de grot hingen honderden vleermuizen. Wanneer we de grot uitkwamen gingen we met z’n vijven in een klein bootje en werden we zo door de mooie omgeving gevaren. We vaarden zelfs nog een stukje onder een hele lage grot door, heel bijzonder! Het was een hele leuke dag waarin we veel gezien hebben. De volgende dag hebben Bram en ik zelf een scooter gehuurd om door de omgeving te rijden. We zijn naar een hotspring gereden maar deze was toch echt veeeeel te hot om in te zwemmen (alleen je voet erin houden deed al pijn). Ook zitten we in een gezellig hostel waar we veel andere backpackers ontmoeten waar we bijv. samen mee eten of een spelletje mee spelen.

Nu is het tijd voor de volgende bestemming in Myanmar, we gaan naar Kalaw om vanuit hier een trekking van drie dagen te maken naar het Inle Lake, een heel groot meer. We zijn benieuwd en hebben er zin in! Myanmar is tot nu toe al heel mooi en verrassend. Erg authentiek, aardige mensen en genoeg moois te zien 

Tot de volgende keer!!!

• 05 Oktober 2016 - 18:23

Henk:

Klinkt goed mooie beschrijving van de trip en de omgeving

• 05 Oktober 2016 - 18:31

Mama:

Hoi Leoni en Bram
    Weer een mooi verhaal Leoni !!Jullie hebben al veel gezien en beleefd ik ben heel benieuwd naar de foto,s van Myamar. Goede reis naar jullie nieuwe bestemming een hele rit 14 uur in de bus !! Mama xxx

• 05 Oktober 2016 - 21:41

Frans Van Gils:

Mooi verteld Leoni.
    Mooie avonturen beleven jullie.
    Super.
    We zijn alweer benieuwd naar de volgende blog en vlog van Bram.
    XXX Pa

• 08 November 2016 - 08:10

Jolanda:

Weer een prachtig verhaal ! Heerlijk om te lezen neemt je gewoon even mee op avontuur en mee op reis . Leoni en Bram nog heel veel plezier en geniet met volle teugen. Heeeel veel groetjes van ons viertjes XXXX Jolanda