Vietnam in een notendop - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Leoni Gils - WaarBenJij.nu Vietnam in een notendop - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Leoni Gils - WaarBenJij.nu

Vietnam in een notendop

Door: Leoni

Blijf op de hoogte en volg Leoni

22 November 2016 | Vietnam, Hoi An

Xin Chau!

De afgelopen maand is voorbij gevlogen en de nieuwe bestemming komt dichterbij! In deze blog de hoogtepuntjes van onze reis door Vietnam.

We zijn begonnen in de hoofdstad Hanoi, deze stad heeft ons aangenaam verrast! Je hebt er het ‘old quarter’, het oude gedeelte in het centrum en the place to be! Het zijn allemaal kleine knusse straatjes met winkeltjes en eettentjes. Je hebt er ook een meer waar ’s avonds optredens gegeven worden en waar vele bruidsparen hun fotoshoot houden. Gewoon erg gezellig om hier rond te lopen en een leuk eettentje uit te kiezen. Wel waren we een beetje in shock na Myanmar. Dit begon met het feit dat we in 5 vijf minuten tijd 2x bijna afgezet worden (gelukkig hadden we het door en konden we het voorkomen). ‘Oh is dit Vietnam?’ dachten wij. Gelukkig hebben we dit daarna niet meer meegemaakt en waren we goed op onze hoede. Ook viel het ons op dat Hanoi super hip en modern is vergeleken bij het conservatieve en authentieke Myanmar. Waar in Myanmar iedereen helemaal bedekt was qua kleding, loopt iedereen er hier super hip en vaak ook sexy bij. Hier durf ik mijn hemdjes en korte broeken ook weer aan te doen zonder me opgelaten te voelen! Verder zijn er hier ook veeeeel meer toeristen dan in Myanmar (logisch).

Vanuit Hanoi zijn we 3 dagen op een trip naar Ha Long Bay gegaan. Dit zijn allemaal kleine rechtopstaande rotsen in de zee, wat er heel mooi uitziet! We zijn begonnen met een boottocht door deze mooie omgeving. Hier hebben we ook nog tussen de rotsen door gekayakt en gezwommen. We hadden bij een Nederlands bedrijfje geboekt dus er waren veel Nederlanders mee op de cruise, wat erg gezellig (en ook wel eens makkelijk) was. We verbeven op een klein eilandje waar ongeveer 12 bungalows en een restaurant op stonden, verder niks. We zijn hier twee nachten verbleven en hebben heerlijk gezwommen in het warme zeewater en we zijn naar het hoogste punt van het eiland geklommen voor een mooi uitzicht.We kregen er echt een expeditie robinson gevoel van! Helemaal toen we op een gegeven moment nog maar met z’n vieren op het eiland waren (sommigen bleven maar 1 nacht).

Onze volgende bestemming was het noordelijke Ha Giang, een provincie die grenst aan China en nog niet ontdekt is door de meeste toeristen. Hier zijn hele mooie bergen, de mooiste natuur van Vietnam zeggen ze. We wilden hier graag een moterbike tour doen achterop bij een gids maar omdat het toerisme hier nog niet zo ontwikkeld is, bestond dit nog niet. We konden een taxi huren voor heel veel geld en ons dan rond laten rijden, maar dat leek ons niet zo leuk. Iedereen huurt zelf een scooter en gaat dan rondrijden maar hier zitten wel wat risico’s aan (vallen, geen verzekering etc). Na gepraat te hebben met verschillende mensen die net terug kwamen kregen we er wel steeds meer zin in. Het is een ‘loop’ die je kan rijden in 3, 4 of 5 dagen. Toevallig zag ik in ons hostel 4 mensen die we al eerder hadden gezien in Hanoi, 4 belgen. Ik sprak ze aan en zij zaten met het zelfde dilemma. We besloten uiteindelijk om het de dag daarna samen een stukje te proberen en te kijken hoe het zou gaan: hoe druk is het op de weg, hoe goed/slecht is het wegdek, etc.

Uiteindelijk hebben we samen 5 dagen rondgereden op de scooter door het prachtige landschap! We reden elke dag een stukje en gingen aan het einde van de dag zoeken naar een slaapplek in het volgende stadje. Het ging heel goed, we deden rustig aan en stopten regelmatig om te genieten van de mooie uitzichten. Het was heel gezellig om zo samen op pad te zijn.
- We kwamen in kleine dorpjes waar je anders nooit zou komen.
- We zagen een markt waar de varkens en kippen nog levend verkocht werden en waar de mensen in kleurrijke klederdracht liepen.
- We hebben karaoke gezongen in onze hysterische prive karaoke kamer.
- We hebben heel vies en ook heel lekker gegeten (uitleggen wat je wel/niet wil met google translate werkt best goed).
- We hebben wat leuke belgische woorden geleerd, ‘cameon’ betekent bijv. vrachtwagen
- We hebben de Belgen het kaartspel ‘paardje rijden’ geleerd wat we daarna nog veel gespeeld hebben

Wel was het hier best koud, vooral de eerste twee dagen!! Hier waren we met onze outfit niet zo op voorbereid qua kleding, improviseren dus maar. Ik heb bijv. alleen maar dunne zomerbroeken bij, die deed ik dan gewoon over elkaar aan. Ook de poncho hield gelukkig veel wind tegen en dus warmte binnen.

We waren heel blij dat alles goed was gegaan en we hebben genoten van deze mooie tocht met z’n zessen. Absoluut mijn hoogtepunt in Vietnam!

Na deze tocht hebben we even twee dagen rustig aan gedaan in Ha Giang en bekeken wat we allemaal nog willen doen, zowel in Vietnam als daarna. Ook heb ik in deze dagen een huidirritatie opgelopen (geen idee waardoor) in mijn gezicht en hals waar ik veel last van had. Het jeukte en voelde erg branderig en trekkerig. Na Ha Giang zijn we naar Ba Be National Park gegaan, dit staat bekend om het grote meer. Toen we hier waren regende het helaas erg veel. Hierdoor, en omdat ik ongerust was over mijn huid, zijn we er maar 1 dag gebleven en zijn toen terug naar Hanoi gegaan. Er heeft een dokter naar mijn huid kunnen kijken die me gerust heeft kunnen stellen en het gaat gelukkig steeds beter. We zijn nog één dag in Hanoi geweest en hier hebben we onder andere een oude gevangenis bezocht vanuit de oorlogstijd, indrukwekkend!

De volgende dag namen we de trein naar Ninh Binh, twee uurtjes rijden. Ze noemen het ook wel ‘Ha Long Bay van het land’. Het zijn namelijk veel puntige rotsen die uit het land of het water steken. We hebben een heel mooi tochtje gemaakt met de boot waarbij we ook onder rotsen doorvaarden. Ook zijn we heel hoog op één rots gelopen waarbij we een mooi uitzicht over dit alles hadden. En we hebben rongefietst door de omgeving wat eigenlijk altijd wel leuk is om te doen. We kwamen hierdoor bij een marktje terecht in een gezellig straatje. Hier liepen we even doorheen en kochten wat fruit. Ik liep rustig rond te kijken tot ik opeens een aantal dode honden, in zijn geheel verbrand/gebakken/watdanook, op een kraam zag liggen. Ik wist wel dat ze in Vietnam honden eten maar om hier dan opeens oog in oog mee te staan was toch wel even schrikken!

Waar ze hier ook erg van houden is eend, je ziet soms hele manden met eenden op een scooter vervoerd worden. Ook varkens worden geregeld (leven of dood) achter op een scooter vervoerd. Akelig om te zien!

Vanuit Ninh Binh zijn we naar het volgende national park gegaan: Phong Nga Ke Bang. Een hele grote jungle die ook bekend staat om de grotten. Er ligt een klein dorpje naast waar wij verbleven in een super leuk hostel. Hier waren eigenlijk alle backpackers, gezellig! Er is super lekker, anders, eten (zo at ik bijv. chili con carne haha), een zwembad en er is elke avond live muziek. Bram en ik hebben twee grotten bezocht; de paradise cave en de dark cave. De paradise cave was suuuuper groot en mooi met veel stalagtieten en stalagmieten, nog nooit zo’n grote grot gezien! De dark cave was meer een spannend avontuur! Je ging met een zipline naar beneden. Daarna een stukje zwemmen naar de grot, helmpje op met een lampje en toen een stuk door de grot lopen. Uiteindelijk kwamen we bij een soort groot modderbad waar je in kon. Dit was echt zo’n gekke ervaring! Je bleef namelijk drijven in de modder! Net als de dode zee, maar dan niet met water maar met modder. Wat je ook deed, je bleef dobberern. Een heel grappig gevoel!

Oja in Phong Nga had ik ook nog een traumatische spin ervaring. Ik ben als de dood voor spinnen.... Ik ging naar de wc, deed de deur dicht, zat al bijna... En toen zag ik opeens een gigantische dikke zwarte (!!!!!) spin voor mij zitten die begon te kruipen. Alleen opgesloten samen met zo’n grote spin aaahh!!! Ik maakte zo snel als ik kon de deur van de wc open, begonnen te gillen en rende in paniek weg waardoor ik ook nog eens kei hard plat onderuit ging en nog panischer werd haha. Nu kan ik er om lachen maar het was echt zó eng!!!

Weg uit de jungle! We zijn nog één dagje in Hue geweest, een redelijk grote stad. Hier hebben we een verlaten waterpark bezocht. Dit was een soort centerparks wat ooit gebouwd is met huisjes, een groot meer met in het midden een aquarium in de vorm van een draak, een amfitheater en een zwembad met drie glijbanen. Het is in 2004 gebouwd voor 3 miljoen dollar en maar kort open geweest. Daarna is het gesloten en ze hebben het gewoon gelaten zoals het was. Het was wel spannend om hier rond te lopen. Alles is overwoekerd en vervallen. Er lopen koeien te grazen en er waren slechts een paar andere mensen. Heel apart om te zien en weer eens wat anders dan bijv. een tempel!

Onze laatste bestemming van Vietnam is Hoi An, een mooi stadje dat vrijwel onbeschadigd uit de oorlog is gekomen. Het is een erg sfeervol stadje, er hangen overal lampionnen en ’s avonds is alles gezellig verlicht. We hebben hier een dagje rondgefietst en veel rongelopen. Josje heeft hier een aantal jaar geleden stage gelopen in een terracotta dorpje. Hier zijn we op zoek gegaan naar mensen die zij toen ontmoet heeft, een soort speurtocht met behulp van foto’s en wat namen. Uiteindelijk wel wat mensen gevonden die haar nog herkende, leuk! Verder zijn we in Hoi An vooral bezig geweest met het vervolg van onze reis (plannen, vliegtickets boeken, etc.). Daar gaat stiekem ook veel tijd in zitten! Ook moesten we op zoek naar een nieuwe telefoon voor mij want die ben ik helaas verloren (ik vermoed gestolen maar dat weet ik niet zeker...). Balen! Maar nu wel blij met mijn nieuwe :-)

En dan is het nu tijd voor onze volgende bestemming! Morgen pakken we het vliegtuig naar Taiwan! Hier zullen we twee weken zijn. Ik ben heel benieuwd naar dit land!

Bram heeft ondertussen weer een vlog gepost op youtube (zoek op ‘bram van beusekom’), deze is nog van Myanmar maar wellicht toch leuk om te zien!

Tot de volgende keer!




  • 22 November 2016 - 09:44

    Mama:

    Lieve Leoni
    Wat een prachtig verhaal heb je weer geschreven,ik zie het zo allemaal voor me!!Ik moest wel lachen om je spinnenverhaal maar voor jou was het natuurlijk afschuwelijk !! En dan die dode honden dat was voor jou natuurlijk ook vreselijk om te zien .Het grotavontuur leek me heel spannend, stoer van je hoor.Wat doen jullie ongelofelijk veel ,fijn dat je alles opschrijft zodat je dit grote avontuur nooit meer vergeet !! Een hele goede reis naar Taiwan !! Veel liefs Mama

  • 22 November 2016 - 21:44

    Frans Van Gils:

    Hoi Leoni en Bram,
    Wat een mooie avonturen hebben jullie weer beleefd.
    Vietnam is weer helemaal anders dan Myanmar. Mooi om dat mee te maken.
    Nu weer naar heet volgende avontuur Taiwan. Ben benieuwd wat jullie daar weer gaan beleven.
    K... van je telefoon, maar dat zijn maar spullen. Beter dan dat je zelf iets overkomt.
    Veel plezier nog inTaiwan. XXX papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hoi An

Leoni

Samen met Bram ga ik op reis naar Azië!

Actief sinds 14 Dec. 2011
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 13955

Voorgaande reizen:

04 September 2016 - 04 September 2016

Backpacken 2.0

04 April 2013 - 08 Augustus 2013

AZIE!!

07 Februari 2012 - 20 Mei 2012

Stage in Paramaribo!

Landen bezocht: